Blog > Komentarze do wpisu

Polski chleb (na zakwasie)

Polski chleb

To niesamowite, jak ten chleb smakuje ... Nie jadłam tak dobrego pieczywa od dawna. Wczoraj wieczorem wyniosłam go na taras, czekając, by ostygł robiłam zdjęcia, ale ślina mi ciekła do podłogi - tak pachniał, a jaką miał chrupiącą skórkę! Został zjedzony jeszcze na ciepło, niewiele zostało do dzisiaj :). Teraz czekam na dostawę koszyków do wyrastania chleba (jeśli mieszkacie w UK polecam Banneton), a ponieważ chleb jest dość spory, nie mogę się doczekać, aż upiekę go w największym koszu, by jeszcze bardziej cieszył oczy :). Przepis ze strony Tatter 'O chlebie'. Bardzo polecam!

Składniki:

  • 200 g zakwasu żytniego
  • 550 g mąki białej pszennej chlebowej
  • 50 g mąki pszennej razowej lub otrąb owsianych
  • 1 łyżeczka słodu (w UK ekstrakt słodowy do kupienia w 'Holland and Barrett')
  • 1 płaska łyżka soli
  • 300 g letniej wody
  • opcjonalnie: 1/4 - 1/2 łyżeczki suchych drożdży
  • opcjonalnie: 2 łyżki kminku

Wszystkie składniki wymieszać w dużej misce, a potem zagnieść sprężyste, gladkie ciasto. Zostawić w szczelnie zakrytej misce na 2 -2 1/2 godziny i złożyć w tym czasie 2 - 3 razy.
Nastepnie ukształtować owalny bochenek. Umieścić go w koszu i zostawić do wyrośniecia na 1-1 1/2 godziny (krótko, gdy dodaliście drożdży, dlużej jeśli chleb jest na samym zakwasie). Szybko naciąć. Piec z parą w piecu nagrzanym do 260ºC przez 10 minut, potem obniżyć temperaturę do 230ºC i piec jeszcze 20-25 minut. W polowie pieczenia bochenek obrócić, aby obie strony jednakowo się zbrązowiły.
Studzić na kratce.

Smacznego :)

chleb polski
piątek, 24 kwietnia 2009, dorotus76
Print Friendly and PDF
Komentarze
2009/04/24 19:04:57
Wspaniały chleb! :) Teraz też już wiem,co to znaczy pieczenie chlebka na zakwasie. Takie chleby są przepyszne, niesamowite. :) Pozdrawiam Cię :))
-
2009/04/24 19:36:44
no proszę- właśnie mam zamiar się zabrać za zaczyn- i ten chlebek pójdzie! :) Już się nie mogę doczekać!
-
2009/04/24 19:37:08
Przyszedl chyba czas zeby sie odezwac... Od jakiegos juz czasu anonimowo zagladam na tego bloga i musze powiedziec, ze powala mnie on z nog!! Gratuluję Autorce pasji i talentu!!:) Po malutku zarazam sie ... :)
Wyprobowalam juz kilka przepisow i mam nadzieje dalej korzystac z Twojej wiedzy Dorotko(mam nadzieje ze sie nie obrazisz, ze tak bezposrednio po imieniu...:) )
Pozrdawiam serdecznie ze slonecznego dzis Wroclawia
Aska.
-
2009/04/24 20:00:45
Bułki już piekę regularnie - zarażasz, oj zarażasz chęcią do pieczenia - a teraz wypróbuję chleb - czy zwykła keksówka nie będzie za mała? czy słód jest niezbędny?
Pozdrawiam - i podglądam dalej...
...sytuacja zmusiła mnie do pozostania w domu przy moim niemowlaczku więc z kobiety aktywnej zawodow zmieniłam się w full-time housewife , a nic mnie tak nie odstresowuje jak kuchnia - całe szczęście, że w gąszczu wirtualnych książek kucharskich znalazłam Twój Blog i mogę teraz trochę poszaleć - a za pasem lato pełne owoców - wraz z innymi liczę na Ciebie, Dorotko!!!
-
Gość: Czesia, 78.133.198.7*
2009/04/24 20:17:25
Podaj prozę na najprościej robiony zakwas.Te które spotkałam są zbyt trudne i pracochłonne.Muszę przyznać ,zę chlebków upiekłam dużo ,ale nigdy na zakwasie.Dlatego proszę o przepis,bardzo się tego zakwasu boję
-
Gość: lililaj, aei218.neoplus.adsl.tpnet.pl
2009/04/24 21:22:08
Dorotko kiedy Ty zjadasz te wszystkie niebiańsko wyglądające pyszności?
Często czytam ten bloog czerpiąc z niego mnóstwo inspiracji. Niemniej jednak ciekawa jestem czy części owych wypieków nie sprzedajesz?. W przeciwnym wypadku w domciu posiadać musisz bande głodomorków. Zamieszczaj nam tutaj dużo wpisów a my bedziemy sie namiętnie na nie ślinić..Pozdrawiam cieplutko
-
2009/04/24 22:15:20
Dziękuję Wam bardzo :)
Napiszę Wam, jak ja robię zakwas.
W I dzień rano: mieszam pół szklanki mąki żytniej pełnoziarnistej (kupionej w Polsce) lub żytniej (rye flour, kupionej w UK) z pół szklanki wody zagotowanej zimnej. Umieszczam w słoiku dużym i mieszam, zakrywam górę folią aluminiową (bez gumki), po prostu ją owijam wokół gwinta, delikatnie. Zostawiam go w ciepłym miejscu (obok pieca, który grzeje wodę, tam jest około 27 stopni C. Drzwi nie zamykam, bo dla zakwasu to jednak zbyt ciepło (jak ostatnio zostawiłam to mi pół słoika wykipiało, ile było mycia...). Wieczorem zmieszam zakwas 1 raz, porządnie i zostawiam do rana.

Na II dzień rano: to samo, dodaję mąkę, wodę (po pół szklanki), mieszam, odkładam w ciepłe miejsce. Zazwyczaj po mieszaniu na drugi dzień wydaje mi sie, ze jest trochę za gęsty (z mąką żytnia pełnoziarnistą), więc dolewam ciut więcej wody (nieduzo, tak na oko), to jemu nic nie zaszkodzi. Wieczorem mieszam.

Na III dzień to samo...

Na IV dzień rano, po dokarmieniu zakwasu i wymieszaniu, czekam około 3 godzin, potem juz mogę piec na nim chleb.

Zawsze jak zakwas się podnosi i niebezpiecznie zmierza do wydostania się ze słoika, należy zamieszać.
Najlepszy słoik szklany, wyparzony, bardziej wysoki niż szeroki, miska się nie nadaje (testowałam :).
Resztę zakwasu po wykorzystaniu wkładam do lodówki i można tak go przechowywać nie wiecej niż 10 dni.
Jeśli najdzie mnie ochota na pieczenie chleba, wyciągam zakwas z lodówki, zostawiam go na 3 h w mojej 'cieplarni', dokarmiam (wystarczą 2 łyżki wody i 2 łyżki mąki; choć nic nie zaszkodzi, jak dacie znów po pół szklanki, bo np. macie już mało zakwasu). Teraz jest moment, by odebrać sobie zakwasu do pieczenia chleba. Reszte w słoiku - natychmiast do lodówki.

Zakwas mój zachowuje się różnie - czasem prawie nie widać, by coś sie działo, czasem rośnie jak szalony... Zakwas jest aktywny, jeśli ma chociaż malusieńkie banieczki powietrza, nie musi szaleć. Choć zazwyczaj rośnie po dokarmianiu.

I tak właśnie robię zakwas. Najstarszy, jaki miałam, miał około 3 miesięcy, ale potem o nim zapomniałam, jak był w cieplarni i ...wstyd się przyznać...spleśniał ;).
-
2009/04/24 22:16:24
Tosiu, zwykła keksówka będzie za mała, bo chleb jest ogromny. Słód nie jest konieczny, dodaj w to miejsce np. miodu lub cukru.
-
2009/04/24 23:44:24
wow co za chleb. Czy koniecznie trzeba uzyc slodu? nie mam pojecia nawet co to jest;)
-
Gość: , eaq254.internetdsl.tpnet.pl
2009/04/25 00:04:23
ludzie czytajcie komentarze... przeciez Dorotus odpisala tuz nad Twoim iss111 pytaniem komus innemu... oszczedzacie Dorotce czas nie marnujac jej czasu na odp 1000 razy na to samo pytanie.... :|
-
2009/04/25 00:52:03
Też muszę spróbować upiec taki chlebek, wygląda przesmakowicie!
---------------
[a="przyprawy.zlotemysli.pl/pozytywnakuchnia,1/Przyprawy do każdej potrawy[/a]
-
2009/04/25 07:48:17
Dzięki, Dorotko - z miodem to świetny pomysł - coś jak nasz chleb staropolski - wykorzystam gryczany, który mi został ze świąt do pieczenia pierników, a gryczany do mąki żytniej pasuje wyjątkowo - wszak i tradycyjne polskie pierniki piecze się właśnie ma mące żytniej, miodzie gryczanym i ciemnym piwie...
Dziękuję za recepturę na zakwas, ponoć tradycyjne piekarnie polskie - te prywatne - mają zakwas wyhodowany jeszcze od dziada pradziada
Pozdrawiam serdecznie
pS. czy Twoim zdaniem piana z białek ubita z cukrem - jak w pleśniakach - utrzyma się na serniku? - pytam, bo w jednym z ostatnich numerów KUCHNI (pisanki na okładce - chyba nr marcowy) ukazał się przepis na sernik na oleju z pianą na wierzchu - masa serowa była raczej płynna - ale było to ponoć zamierzone przez autora przepisu, piana w piekarniku rosła fantastycznie ale po wyjęciu siadła... oklapła totalnie - to mi się nigdy nie zdarzyło w przypadku piany, serniki za to siadają mi po środku regularnie, sam sernik był przepyszny
-
2009/04/25 19:51:17
Ho ho:) też piekę chleb na zakwasie, ale korzystałam ze strony piekarnia.wordpress.com.

W ogóle z zakwasem jak z czlonkiem rodziny. Karmi sie go rano tak jak się robi śniadanie, po południu do niego zagada (zamiesza), i tak przez 4-5 dni.
Teraz zakwas stoi sobie w lodówce i czeka na następne pieczenie.

Cudownie się odwdzięcza:)

Super przepis!
-
Gość: Ann, 193.189.116.*
2009/04/26 16:49:06
pani Dorotko mam pytanie. Ile mozna trzymać zamrożone białka?
-
Gość: fainless, ppp079166128020.dsl.hol.gr
2009/04/26 18:03:45
Ann pozwole sobie odpowiedziec: bialko w zamknietym hermetycznie pojemniku mozemy przechowywac do 7 dni w lodowce, a zamrozone kilka miesiecy; poza tym jaja surowe bez skorupki mozna przechowywac max 12h!; zoltko zalane woda mozemy przechowywac w lodowce do 3 dni; nie wolno zamrazac jaj w skorupkach; pozdrawiam
-
2009/04/26 20:26:38
Dorotko, upiekłam! Zamiast słodu dałam łyżkę melasy a mąkę pszenną zastąpiłam mieszanką pszennej pełnoziarnistej z pszenną chlebową (1:1). Wyszedł piękny, pyszny chlebek! Dziękuję za pszepis- mój Mąż nie może się od niego oderwać- wczoraj miał przywieźć pół dla Rodzinki i 'zapomniał ;)
-
2009/04/26 23:58:42
Tosiu, ja tez mam problemy z utrzymywaniem się piany na ciastach, zazwyczaj trochę opada. Mam ten przepis, ale nie robiłam go z pianą (sernik z rosa) a z kokosem w pianie. Zobacz tutaj:
mojewypieki.blox.pl/2007/11/Sernik-pod-kokosowa-pierzynka.html
-
Gość: Tosia Antosia, 77-253-157-163.adsl.inetia.pl
2009/04/27 00:15:44
Właśnie przeglądałam spis Twoich serników, bo uznałam że może nie chcesz się wypowiadać jeśli nie znasz szczegółów danego przepisu - oczywiście, że chodzi o Sernik z rosą - ale widzę, że nie ignorujesz żadnych zapytań - jesteś niesamowita!!! - może Twoja cukiernicza intuicja podpowiedziała Ci, żeby dodać kokos jako szkielet piany, coś mnie korci, żeby spróbować jeszcze raz. Muszę dodać, że mam rewelacyjny przepis na szarlotkę siostry Leonilli - swego czasu publikowała swoje przepisy na antenie Radia Maryja - szarlotka jest na kruchym spodzie, na to przychodzą jabłka i na to piana ale piana od jabłek rozdzielona jest warstwą tartego zmrożonego kruchego ciasta - i może w tym tkwi sukces - tu piana zawsze wychodzi - jesli nie znasz przepisu - chętnie udostępnię - cała książeczka jest wspaniała - nawet mogłabym ją kupić dla Ciebie i przesłać ale pewnie nie będzie jak - bo widzę że bardzo walczysz o swoją anonimowość i ja to szanuję - uważam to za bardzo rozsądne i wartościowe - więc tu nie będę nalegać - chyba że masz jakąś skrzynkę kontaktową.
Pozdrawiam serdecznie,
mój zakwas wg Twojej receptury już się hoduje...
Dobranoc!
-
2009/04/27 00:25:42
Dziękuję :), mam ksiązki Sióstr, ale nie korzystałam jeszcze, moze warto więc zajrzeć A ja zawsze ta pianę zwalam na piekarnik.... Jak wynajdziesz sposób na nieopadająca pianę, daj znac :)
dobranoc :)
-
Gość: malkal09, aazy65.neoplus.adsl.tpnet.pl
2009/04/27 10:48:29
Czy wyjdzie mi zakwas z mąki żytniej, razowej, grubo mielonej, tzw. "żurkowej" ? Wczoraj go nastawiłam i nie wiem, czy nie tracę czasu.
I jeszcze pytanie w sprawie koszyczków do wyrastania chleba. Z czego sa zrobione, gdzie w Polsce można je kupić, albo ewentualnie czym zastąpić ? A może mogłabyś Dorotko zamieścić zdjęcie takiego koszyczka ?
-
Gość: malkal09, aazy65.neoplus.adsl.tpnet.pl
2009/04/27 10:53:06
Za zdjęcie już dziękuję, weszłam na stronę polecanej przez Ciebie firmy i zobaczyłam, ale dalej nie wiem z czego są wykonane i czym moge je zastąpić. Pozdrawiam
-
2009/04/27 13:14:38
Nie wiem, gdzie w Polsce można takie kosze kupić. Są wykonane z trzciny lub bambusa, nie wiem dokładnie.
-
2009/04/27 14:45:07
Już oto pędzę na odsiecz w sprawie koszyków do wyrastania chleba . Kupiłam je na Allegro od pani Joanny, która sprzedaje takie koszyki wykonane z drewna - po 15zł w 2 różnych kształtach - okrągły i podłużny (ten w 2 różnych rozmiarach). Poza tym akurat ktoś likwiduje piekarnię i też sprzedaje - ale chyba używane - koszyki - tylko te typowe podłużne - nawet łopaty sprzedaje - ale 90cm do mojego amatorskiego piekarnika ni jak nie wejdzie. Też na Allegro. Moje kosze:
www.allegro.pl/item620059629_koszyk_do_wyrastania_chleba_drewniany.html - Pani moressa na pewno będzie je dalej sprzedawać - nakręcasz jej biznes, Dorotko! Może powinna o tym wiedzieć :)
Pozdrawiam,
mama Klary i Antosi
-
Gość: malkal09, 135-goc-17.acn.waw.pl
2009/04/27 14:45:40
Już kupiłam ! Na allegro. Jest z drewna. Mam nadzieję, że bedzie OK.
-
Gość: malkal09, 135-goc-17.acn.waw.pl
2009/04/27 14:50:37
Dziękuję Tosiu-Antosiu ! Tez trafiłam do pani Joanny. Kosz odbiorę jeszcze dzis. Zakwas ma juz drugi dzień, ale dalej nie wiem, czy z żytniej żurkowej mi wyjdzie.
-
2009/04/27 14:56:31
Ja kupiłam w realu żytnią razową - i rośnie - hoduję pierwszy raz zakwas - ale chyba wskazówką prawidłowego wzrostu jest obecność pęcherzyków powietrza - trochę podobnych do zaczynu drożdżowego - drożdże też zawsze nasłuchuję - czy się pienią - jak świeżo nalana woda gazowana - mój zakwas też tak bzyczy :)
-
Gość: malkal09, 135-goc-17.acn.waw.pl
2009/04/27 15:53:52
Chyba na wszelki wypadek pobiegam dzis za "drobną" żytnią mąką i zacznę nią dokarmiać mój zakwas. Też robię to pierwszy raz. Dziękuję i pozdrawiam
-
2009/04/27 21:21:26
Oj zjadłoby sie takiego chlebka.Ale czy tylko w koszu go można piec??
-
2009/04/27 21:53:48
Mam parę pytanek:
- czy litrowy słoik wystarczy żeby nastawić zakwas czy musi być większy?
- jeżeli nie mam kosza do wyrastania to co robić w zastępstwie? zwykła miska wystarczy?
- pieczemy późnej na blaszce czy na kratce?
- oprócz mąki żytniej najwyższy typ jaki znalazłam w sklepie to 550 - czy taka wystarczy?
to chyba wszystko :)
ostatnio stałam się maniaczką tego bloga....
czekam na odpowiedzi a jutro zabieram się za cytrnowe kwadraciki:)
-
2009/04/27 23:09:38
Olciaky: nie pieczemy go w koszu, kosze są do wyrastania chleba.

Myniolinka:
- słoik musi być trochę większy
- w misce niech lepiej nie rośnie, ja mam dodatkowo zwykłe koszyki do chleba, wilkinowe, kładę na nie lnianą ściereczkę, obsypuję mąką i w nich rośnie
- pieczemy na blaszce, na kratce studzimy
- mąka chlebowa - ma powyżej 11 g białka na 100 g (nie znam się na polskich typach, ale jak taką znajdziesz, będzie ok)

pozdrawiam :)
-
2009/04/28 22:14:51
Gdzie kupujecie mąkę chlebową??? Najwyższy typ jaki znalazłam to 550 w luksusowej... Dobrze że chociaż żytnia znalazłam to zakwas już się robi :)
help!!!
-
Gość: edi.pl, 83.1.94.2*
2009/04/28 23:43:33
Ja mąke kupiłam w znajomej hurtowni która zaopatruje cukiernie i piekarnie.Ale można tez kupic taką mąke na allegro.Tylko że ta mąka jest w workach 5 kg:)Ale jak ktoś dużo piecze to ilość jest chyba ok.
-
2009/04/29 13:52:48
Acha.. dziękuję za odpowiedź:))
-
Gość: malkal09, 135-goc-17.acn.waw.pl
2009/04/30 17:07:49
Upiekłam ! Wyszedł wspaniale !
-
Gość: Anna, host-80-238-99-229.jmdi.pl
2009/04/30 18:43:08
Właśnie delektuje się pysznym chlebkiem.Zawsze miałam słabość do żytniego pieczywa,uwielbiam je.Przepis troszeczke zmieniłam bo do zakwasu użyłam mąki żytniej razowej a później już tylko pszennej. Dziekuje za przepis i serdecznie pozdrawiam.







-
2009/05/01 19:27:59
obrócić chleb tzn.spód na górę ?
-
Gość: malkal09, aaqv176.neoplus.adsl.tpnet.pl
2009/05/02 02:53:18
Tak ! Spód na górę !
-
Gość: , eaq254.internetdsl.tpnet.pl
2009/05/02 14:56:08
a jak duzy ma byc koszyk tj jaka srednica? i chleb z calosci skladnikow jak jest duzy?
-
2009/05/02 18:03:28
Chleb jest baardzo duży, nawet nie podam wielkosci koszyka, bo wyszedł poza koszyk..
-
Gość: , eaq254.internetdsl.tpnet.pl
2009/05/02 18:25:01
czyli w sensie ze olbrzym... :)) to moze z polowy skladnikow wystarczy jak zrobie :) i hmm te drozdze to sie dodaje jak jest osoba poczatkujaca czy jak mlody zakwas jest? bo nie wiem co zrobic... :]
bardzo fajny bloog cudny normalnie :)
-
2009/05/02 18:33:41
Drozdze dodaje się, jak jest młody zakwas. Ja właśnie zabieram się za pieczenie tego chleba, ale spróbuję zrobić zamiast jednego, dwa bochenki w mniejszych koszach, zobaczę, jak wyjdzie :)
-
Gość: , eaq254.internetdsl.tpnet.pl
2009/05/02 19:08:34
aha okey, to daj prosze znac jak wyszlo :)
-
Gość: zośka, 213.172.178.13*
2009/05/02 23:05:04
Mam trochę nietypowe pytanie, ale chcę mieć pewność, że zakwas nie wyleje mi się ze słoika. Otóż Dorotko, czy mogłabyś podać wysokość i średnicę swojego słoika? ;)

Ponadto dołączam się do zachwytów nad Twoim blogiem. Korzystam z Twoich przepisów już przeszło dwa lata i jak do tej pory nie wyszły mi tylko babeczki z ajerkoniakiem i krówkami. Były twarde jak skała, chociaż rodzina twierdziła, że zjadliwe ;) Myślę jednak, że to wina tego, że miałam klejące się krówki, a nie kruche. Do korzystania z Twoich przepisów zachęciło mnie to, że masz po prostu wspaniałe zdjęcia swoich wypieków, w związku z tym rzadko korzystam z innych blogów. Ponadto prowadzisz bloga (pozwolisz, że tak to ujmę) w bardzo ciepły sposób. Moimi ulubionymi przepisami są te na chałkę pachnącą wanilią i na szarlotki z tym, że połączyłam Twoje 2 przepisy w 1, tak że z jednego korzystam przy robieniu ciasta, a z drugiego przy robieniu nadzienia :)

Jednym zdaniem, Twój blog jest pasjonujący i zarażasz swoją pasją pieczenia, i tym, że mimo odniesionego sukcesu, nic się nie zmieniło na Twoim blogu. Uwielbiam Twoje przepisy :)
-
2009/05/02 23:10:24
Zosiu, dziękuję bardzo, jest mi bardzo miło :)

Mam zwykły duży słoik (jak do kompotów), ale dziś było dośc ciepło, zakwas szalał jak mógł i znów nie upilnowałam, wiec mi sie wylał... Najlepszy były z 7-10 cm wyższy niż mój (ma taki z Ikei, ale mi sie do lodówki nie mieści). Lub kompotowy, ale bardziej pekaty. Na początek. Później nie będziesz już tak duzego potrzebować :)
pozdrawiam
-
2009/05/03 11:58:47
miód gryczany sprawdza się rewelacyjnie!! zamiast pszennej razowej miałam pszenną pełnoziarnistą
-
Gość: amma, eaq254.internetdsl.tpnet.pl
2009/05/03 18:22:51
a po co sa wogole te koszyki do wyrastania chleba? co to daje..?
-
2009/05/03 20:04:28
Chleb musi w czymś wyrastać. Jesli zostawisz go do wyrastania na blaszce lub blacie rozejdzie sie na boki, a kosze go trzymają w formie. Dodatkowo ciasto oddycha, czego nie da mu np. miska.
pzdr
-
Gość: Marzena, 82-37-12-11.cable.ubr02.wolv.blueyonder.co.uk
2009/05/04 13:56:05
Koszyki do chleba z wikliny sa tez na allegro za dobrą cenę www.allegro.pl/item622356588_okazja_formy_do_chleba_naturalne.html - własnie kupiłam podłużny i okrągły.
-
2009/05/08 11:07:07
co to znaczy piec z parą??? wstawić jakieś naczynie z woda do piekarnika czy wystarczy prysnąć parę razy spryskiwaczem do środka? własnie zabieram się za ten chlebek i musze mieć pewność. Mam nadzieję że ktoś mi podpowie zanim ciasto wyrośnie :)
-
2009/05/08 11:29:55
Można i tak i tak, jak wolisz :)
-
2009/05/08 15:03:26
wcale nie rośnie u mnie ten chleb!!! leży już 2 gdziny w szczelnie przykrytej misce, składałam do 2 razy ale nie widzę żeby rósł...:(:( może w koszyku urośnie co? załamana jestem
-
2009/05/08 15:07:59
Widocznie zakwas słaby, albo z drozdzami coś nie tak... tylko to decyduje o wyrastaniu ciasta.. jeśli poczekasz jeszcze z 2 h i nie wyrośnie, odpuśc sobie juz pieczenie..
-
2009/05/08 21:50:22
Wyszedł!!! i już prawie cały zjedzony :) nie urósł jak olbrzym ale i tak wstawiłam do pieczenia. Chyba jednak z tym zakwasem coś nie tak było... Kiedyś jak robiłam zakwas to bąbelkował na całego a ten skubaniec wcale... może za zimno ostatnio było i warunków nie miał? Schowałam resztę do lodówki i zastanawiam się czy jak go dokarmię to jeszcze ruszy czy lepiej nowy postawić??? jak myślisz Dorotko?
ale zawracam Ci głowę dzisiaj...
-
2009/05/08 22:34:53
Spróbuj go dokarmić, gdzieś dwoma lyżkami mąki i zobaczysz, jak będzie sie zachowywał.
pzdr
-
Gość: martaliv, 82-42-179-138.cable.ubr03.live.blueyonder.co.uk
2009/05/10 19:26:18
Witam
a ja mam takie pytanie. Dorotus76 prosze napisz mi jakie maki kupujesz do tych chlebkow i jak sie nazywa słód po angielsku. Ja rowniez mieszkam w UK ale nie mialam jeszcze do czynienia z pieczeniem chleba, a bardzo bym chciala sprobowac. No i jaka maka do zakwasu? Bede baaardzo wdzieczna.
pozdrawiam
PS. przepisy super :) oczywiscie juz wyprobowane niektore...
-
2009/05/11 10:23:16
Mąka do zakwasu - rye flour, mąka biała pszenna - strong white bread flour, mąka pszenna razowa - plain wholemeal flour (chlebowa razowa będzie strong), otręby - wheat bran, ekstrakt słodowy - malt extract.

pozdrawiam :)
-
Gość: elunia_1, 81.210.24.2*
2009/05/11 15:39:12
właśnie zarobiłam to ciasto i mam pytanie - czy ono jest takie klejące, czy ja coś nie tak zrobiłam ? pozdrawiam
-
2009/05/11 20:15:16
Tak, dlatego trzeba podsypywać mąką,
pzdr
-
Gość: elunia_1, 81.210.24.2*
2009/05/11 22:33:45
chleb upieczony i oczywiście jeszcze ciepły próbowany - jest pyszny. Bardzo mi też smakował San Francisco. Zakwas karmiony to będą następne wypieki. Dziękuję i pozdrawiam.
-
Gość: Renata, 203-225-149-91.cpe.marton.net.pl
2009/05/14 12:52:51
Mam pytanko: Czy konieczne jest pieczenie tego chlebka w aż tak wysokiej temperaturze? Czy nie mozna dłuzej go piec ale w niższej? W życiu nie nagrzewałam mojego piekarnika powyżej 220 stopni, bo po prostu się boję :((
Czy moje obawy są słuszne? Czy ktoś jeszcze też TAK ma??
-
2009/05/14 13:25:59
Tak, musisz. Nie ma czego sie obawiać, naprawdę :)
To tak jakbyś nastawiała żelazko na najwyższą temperaturę, jak nie nastawisz - nie wyprasujesz dobrze ;)
-
Gość: Renata, 203-225-149-91.cpe.marton.net.pl
2009/05/14 15:26:09
Dziękuję za odpowiedź. Pytam, bo nie rozumiem tego, ze raz moze być temp niższa, np 230, a raz aż tak wysoka jak dla mnie.(Jak jest podana 230 ja i tak nastawiam 220). Chyba wmówiłam sobie, ze piec może wybuchnąć :( Czy to jest jakaś fobia? A czy bezpiecznie jest dla kazdego piekarnika popsikac scianki wodą? Ona ma być o temp z kranu, czy gorąca?
-
2009/05/14 17:50:01
Nie wmawiaj sobie takich rzeczy, nie słyszałam, by komuś wybuchł piekarnik po pieczeniu w max temp. Bezpiecznie jest psikać wodą, zwykłą zimną wodą z kranu.
pzdr
-
2009/05/18 17:11:19
Nie wiem dlaczego,ale nie wyszedł mi zupełnie ten chleb,w podanej temp. u mnie piekł się o połowę więcej i w dodatku wyszedł bardzo zbity z zakalcem!;(
-
Gość: moniś, eaq254.internetdsl.tpnet.pl
2009/05/18 17:14:32
ja tez mam maly z nim problem bo juz sobie wyrasta i wlasnie zauwazylam ze temp ma byc 260st a ja takiej nie mam... najwyzsza to 250, czy bardzo to wplynie na czas pieczenia?
cudownie ten chlebek wyglada, mam nadzieje ze u mnie tez taki bedzie :))
-
2009/05/18 17:18:55
Olciaky: a zakwas był dobry?

Moniś: ja też nie mam 260 na skali, piekę w 250. Nie wpłynie to na czas pieczenia.

pozdrawiam :)
-
2009/05/20 16:01:29
Tak:(,ale wiesz co obawiam się ,że mógł być za słaby,bo to był jego 4 dzień
-
2009/06/04 20:07:21
Witam! Mam takie pytanie, skoro mój zakwas tak pięknie wyrósł i czule do niego mówię codziennie wieczorem... :)
Czy zamiast mąki pszennej białej mogę dać mąkę żytnią zwykłą, a zamiast pszennej razowej dać żytnią razową? Czy to dużo zmieni? Jakby co, pójdę kupić i tamte, ale te mam po ręką. :) Czekam na odpowiedź i pozdrawiam!
-
2009/06/05 10:10:30
To bardzo dużo zmieni. nawet nie wiem, czy ten chleb wyjdzie na samej żytniej, zostaw te mąki na inne przepisy ;)
-
2009/06/05 20:45:29
No to jest. Wyszedł. Pyszny, chrupiący na wierzchu, właściwie zwięzły w środku. Mam wrażenie, że nie wyrósł tak, jak tu na zdjęciach, ale zrzucam to na karb młodziutkiego zakwasu. Na pewno jeszcze upiekę, zapewne jak ten zniknie :D
-
2009/06/09 20:58:51
Dorotko, który koszyk rozrostowy do chleba bys polecala ze stony Bogutyn Młyn jako najbardziej uniwersalny?
Pozdrawiam
-
2009/06/09 22:59:40
Tak się im przyglądałam i wybrałabym pomiędzy tymi dwoma:
www.bogutynmlyn.pl/go/_info/?id=1915&idc=8&page=
(chleb dość długi, i węższy tylko o 1 cm niż mój koszyk kupiony w UK - ja kupiłam za mały, wiec ten byłyby akurat na duży bochenek)
lub
www.bogutynmlyn.pl/go/_info/?id=1918&idc=8&page=
(szerszy i krótszy niz podany wyżej, bardziej kszatałtem do tradycyjnego chleba)

Zaraz napisze do Młyna i zapytam sie, czy podane są wymiary górne czy dolne, tak na wszelki wypadek.
-
2009/06/09 23:40:13
Tak, są to wymiary górne. Czyli spokojnie można zamawiać :)
-
2009/06/10 18:56:19
Dziękuję ci Dorotko za odpowiedź. Pozdrawiam.
-
2009/06/17 09:19:32
Dorotko, szukam tegp ekstraktu slodowego i znalezc i nie moge ( w H&B tez) - masz moze linka jakiegos, zeby pokazac czego szukac? Mam juz super zakwas, ale tego slodu mi brakuje.
A i czy mozna ominac otreby? czy one sa obowiazkowe?
Z gory wielkie dzieki
-
2009/06/17 09:26:17
Otręby można zastąpić mąką razową. Szukałam na stronie H&B, ale nie ma, za to w lokalnym sklepie na pewno dostaniesz. Pytaj o malt extract, jest w słoiku, jak od dzemów.
pozdrawiam :)
-
Gość: Iwona z High Wycombe, 92.40.166.218.sub.mbb.three.co.uk
2009/06/17 12:49:28
Zrobiłam!!! wczoraj!!! chleb rewelacja!! a jaki zapach w domu!! niestety dzisiaj zostało 1/4 chleba... córka na śniadanie wołała chlebek z masełkiem i nic więcej :-) Wyrobiłam już drugi chleb - na dzisiaj, bo dopóki moje głodomory nie nasycą się tym chlebem - wiecznie będzie go brakowało! :-)
-
2009/06/17 19:01:39
Dzieki za odpowiedz.
To jeszcze sie upewnie - znalazlam ten ekstrakt w formie syrpu gestego, czy taki ma byc czy sypki?
-
2009/06/17 20:34:59
Ja używałam w formie syropu.
-
Gość: asia, 82.210.179.17*
2009/06/20 22:18:56
on jest większy niż chleb mleczy na zakwasie? dużo większy?
-
2009/06/21 14:31:38
Tak, większy, może o 1/4? Tak na oko ;)
-
Gość: Mihrunnisa, 212.59.250.*
2009/07/04 17:45:25
Dorotko jeżeli nie posiadam kamienia do pieczenia chleba to czy mogę go upiec na płycie która jest w piekarniku ??
pozdrawiam
-
Gość: joanna676, 78.31.141.254.rybnet.pl
2009/07/06 13:12:54
Witaj Doroto.
Upiekłam, jest pyszny, ale nie obyło się bez przygód zamiast 300 g wody dałam 30 gram a potem dolewałam i dolewałam ale efekt jest ok. Wobec tego mam pytanie (bo moja waga to złom) czy 300 gram to 300 ml (taki przelicznik znalazłam na necie)?
Pozdrawiam Joanna.
-
2009/07/06 20:36:23
Jeśli chodzi o wodę, to przelicznik jest dobry.
pozdrawiam
-
2009/07/06 21:35:38
Mihrunnisa, tak, oczywiscie, wtedy musisz ;)
-
Gość: Monia, 87-198-35-35.ptr.magnet.ie
2009/07/25 23:44:02
Czy w czasie tych 2-2 1/2h ten chleb ma podwoić objętość czy trochę podrosnąć?
-
2009/07/25 23:47:04
Moze tylko podrosnąć, bo to ważne, by rósł, a Ty go w tym czasie składasz. Nie będzie miał szansy nawet podwoić objętosci. Dopiero przy ostatnim wyrastaniu.
pzdr
-
Gość: Monia, 87-198-35-35.ptr.magnet.ie
2009/07/26 00:03:15
Robiłam ostatnio ten chleb, ale jakiś taki zbity mi wyszedł. W smaku dobry, ale strasznie ciężki:) i nie wiem jaka mogła być tego przyczyna? I myślałam może, że właśnie dlatego. Mój zakwas jest młody i pewnie za słaby, może za mało drożdży dodałam, a może źle wyrobiłam, sama nie wiem:). Jutro kolejna próba. Pozdrawiam serdecznie
-
2009/07/26 00:06:46
Ten chleb jest mięciutki w środku, bardzo miękki. Nie ciężki. Ciepło w kuchni sprzyja rośnięciu, wiec trzymam kciuki, by się udało ;). Dodaj te pół łyżeczki drozdży, nic nie zaszkodzi. Ja mam stary zakwas, ale czasem też dodaje, wtedy nie czekam tak długo na wyrośniecie.
-
Gość: Monia, 87-198-35-35.ptr.magnet.ie
2009/07/26 00:11:46
Tak myślałam,że jest mięciutki, tylko mi coś nie poszło:). Ale nie poddam się i mam nadzieję, że jutro będzie lepiej ;). Dobrej nocy :)
-
2009/08/11 10:44:24
Wyszedł pyszny! z pszennych chyba najlepszy jaki do tej pory zrobilam. Jednak rożni się trochę wizualnie od tego na zdjęciu, jest jakby mniej razowy a bardziej taki jak Pain rustique z wielkimi dziurami:)
Troche sie bałam bo po wyłozeniu z kosza rozlal mi sie na blasze, ale zaraz sie podniósł ładnie i wyszedł okragły piekny bochen:)
super przepis!!!!
-
2009/08/28 23:31:44
a ja zapraszam do siebie: slodkieimpresje.pl
zaczynam chlebem z Twojego przepisu :)
-
2009/08/29 09:26:52
Upiekłam i wyszedł mi taki średni - ciasto wyszło luźne i musiałam je upiec w foremce, a po upieczeniu było dosyć zbite. Ale za to mężowi strasznie smakowało. Za jakiś czas pewnie spróbuję jeszcze raz.
-
2009/09/01 12:00:01
Widze, Dorotus, ze i do Polskiego dotarlas ;D (wybacz zwloke, ale wlasnie odkrylam Twoj wpis na blogu). Twoj chleb wyglada pieknie i bardzo sie ciesze, ze Wam smakowal. Wtrace sie jeszcze tylko w sprawie slodu - ten ktory zostal uzyty w przepisie, to slod diastatyczny, ten ekstrakt o ktorym piszesz do zwykly syrop slodowy do slodzenia i dosmaczania. Proszek slodowy (ten uzyty w moim przepisie) dokarmia drozdze, wplywa na jakosc wnetrza i objetosc chleba, takze kolor skorki. Tu mozesz poczytac o slodzie: piekarniatatter.blogspot.com/2008/04/autoliza.html, jest tam tez przepis na slod diastatyczny (troche pracoc i czaso chlonny). Slod gotowy mozna tez dostac w necie i zaraz poszukam Ci adress...
-
2009/09/01 13:01:25
Tatter, no widzisz, ja nie mogłam znaleźć tego proszku, uznałam wiec, że ten ekstrakt to bdb substytut ;)
-
2009/09/01 13:02:35
Znalazlam, moze sie przyda ;D www.flourbin.com
Malt sprzedaja takze we wszytskich "home-brew" sklepach, w wiekszosci z nich mozna zamowic on-line...
-
2009/09/01 13:07:11
Tatter, dziękuję!
Mam jeszcze małą prośbę, jak tu zajrzysz: czy mogłabyś podac mi sklep online, gdzie zamawiasz mąki? Byłabym bardzo wdzięczna! :)
-
2009/09/02 08:42:44
Jaka moze byc przyczyna kruszenia sie chleba? Robiłam już ten chlebek wcześniej, ale bez otrąb (bo nie miałam), z samą mąką pszenną i się nie kruszył. Wczoraj upiekłam wg przepisu z otrębami i dzisiaj przy krojeniu kruszy się z jednej strony.
Pozdrawiam słonecznie:)
-
2009/09/02 10:26:37
Najwidoczniej przyczyna były te otręby. A może ciasto niedokładnie wymieszane, z jednej strony więcej otrąb, i dlatego z tej strony się kruszy? Ja przyznam, ze nigdy nie robiłam go z otrębami, a z mąką.
pozdrawiam
-
2009/09/02 14:43:45
dorotus, ponizej link o ktory prosilas
www.shipton-mill.com/Home.html
Zycze udanych zakupow ;D
-
2009/09/04 10:31:27
Dziękuję :)
-
2009/09/25 09:54:37
Wreszcie znalazlam idealny przepis na chleb! Ten przepis! A moze zadzialalo prawo "do trzech razy sztuka"? Po chlebie przenno-zytnim na zakwasie, ktorego wyglad mi sie za bardzo nie podobal (w moim wydaniu) i po mlecznym na zakwasie (zbyt brytyjski-czyt. piekny i puszysty, z wyczuwalnymi drozdzami), ten jest IDEALNY! Bochenek jak z najlepszej piekarni (niech zyje skromnosc!) i smak pyszny :). Robilam go z dodatkiem drozdzy (1/4 lyzeczki), ale ich nie czuc, ciasto wyrabialam mikserem, a sam bochenek wyrastal bezposrednio na blasze i sie w ogole nie rozlal.
Bardzo dziekuje za ten przepis!
Pozdrawiam,
J.
-
2009/09/25 09:56:53
O matko! PSZENNO-ZYTNIM oczywiscie!, chyba za wczesnie dzis wstalam! Przepraszam wszystkich wrazliwych ;).
J.
-
2009/09/28 12:01:11
Dorotko, mam pilne pytanie! Czy mogę chleb wyrobić w maszynie???? i czy mogę go upiec w formie (jak długo)???????
-
2009/09/28 12:10:23
Tak, możesz. W formie piekę go tyle samo czasu, co bez - podane w przepisie.
pozdrawiam :)
-
2009/09/28 12:19:43
Dziękuję Dorotko... Jesteś Aniołem:)!!!!
-
2009/10/29 11:02:16
a mam takie pytanko: nacinamy go zaraz przed włożeniem do pieca czy przed wyrastaniem?
-
2009/10/29 19:13:43
Wyszedł,wyszedł, wyszedł i... zniknął w 2 godziny :D Najlepszy chleb jaki do tej pory zrobiłam! Dziękuję za tego bloga :)
-
2009/10/31 18:39:09
Zaraz przed włożeniem do piekarnika :)
-
2009/11/22 20:02:06
tez mialam problem z piana z bialek na serniku ale od czego koniec jezyka?popytalam w rodzinie i strzal w 10 serio
do ubitej piany wmieszaj suchy kisiel ja na sernik np brzoskwiniowy na jablecznik cytrynowy rewelacja powyzej moich oczekiwan goraco polecam
-
2009/11/24 22:04:35
A czy istotny jest typ mąki?? Jeśli tak, to jaki typ? I tak się jeszcze zastanawiam... Czy np. zamiast tej miski na chleb nie mogłabym użyć jako prototypu np. kobiałki? Bo kurcze mnie nie stać na te miski obecnie.
-
2009/11/24 23:54:52
Nie znam się na typach polskiej mąki. I ta, zamiast koszyka można użyć miski, kobiałki, itp.
pozdrawiam
-
2009/11/25 08:25:15
Mówiłaś,że jak zbyt luźny ,to podsypać mąką, i tak podsypywałam i niestety bardzo mączny wyszedł:( A druga sprawa,to bardzo ciężko się go przenosiło z koszyka ma blachę, i niestety rozlazł si ,więc ratując sytuację upikłam w foremce keksowej. Nie zachwycił mnie, może przez tą mąkę,a ale sie nie poddam i pewnie jeszcze kiedyś spróbuję po raz drugi go upiec.
-
2009/11/27 21:11:59
czy zamiast mąki pszennej razowej (której nie mam),lepiej dać: 1. mąkę żytnią,2.mąkę żytnią razową,3.mąkę pszenną pełnoziarnistą ,pozdrawiam
-
2009/11/28 10:26:30
Mąka pszenna pełnoziarnista to właśnie mąka pszenna razowa.
pozdrawiam
-
2009/12/04 19:41:57
Wiesz co Dorotko? Zrobiłam ten chlebek według Twoich wskazówek. I wyszło strasznie glinko!!! BARDZO... Jak myślisz z jakiego to powodu?? Nie dodawałam drożdży a słód zastąpiłam miodem może to jest przyczyna??
-
2009/12/04 19:49:29
Może zakwas zbyt młody i nie podołał? Czasem trzeba dodac drożdży, by wyrósł i nie był gliniasty. Miód nie miałby takiego wpływu.
pozdrawiam
-
Gość: katerina, e137165.upc-e.chello.nl
2009/12/10 10:03:22
Bardzo smaczny.
-
2009/12/22 11:23:17
Wyhodowałam swój pierwszy w życiu - zakwas żytni. Na pierwszy chleb wybrałam ten przepis z uwagi na dużą ilość wciąż aktywnego kwasu (jeszcze nie mieszka w lodówce). Świetny, zrozumiały dla laika przepis. Próba przed Świętami odbyła się wczoraj. Po dzisiejszym śniadaniu już nawet okruszki zniknęły :). Przepyszny, pachnący, świeżutki na drugi dzień, skórka niezbyt gruba i twarda, a chrupiąca.... dla nas ideał! Dzięki Tobie, że zechciałaś się podzielić swoją wiedzą, pasją i czasem nasze Święta zyskają wspaniały klimat. Życzę szanownej Autorce jak również korzystającym z rad, wspaniałych wypieków bez wpadek :), radości i wspaniałych Świąt.
-
2009/12/31 18:43:43
Chlebek rewelacja!!! upiekłam wczoraj:)
Nie dodałam słodu ale i tak wyszedł bardzo dobry!!!
-
Gość: Danusia, duf118.neoplus.adsl.tpnet.pl
2010/01/10 20:10:18
Witam, Chciałam dopytać czy ostatnie wyrastanie - w koszu - może odbywać sie 10-12 godzin w lodówce. Upiekłam ten chleb dzisiaj, mój pierwszy na zakwasie, wyszedł rewelacyjny. Jednak zajęło mi to ok 7 godzin. Pracuję na pełnym etacie no i ciężko o wolny dzień. Czytałam o wyrastaniu chleba w lodówce, czy ten chleb też sie nadaje? Fajna rzecz rano wstać i tylko upiec... Pozdrawiam serdecznie
-
2010/01/10 22:10:05
Tak, może się odbywac w lodówce.
pozdrawiam
-
2010/01/19 11:31:18
PILNE!! piekę dzisiaj polski chleb na zakwasie i napisane jest żeby piec z parą czy ja mam wstawić na dno piekarnika naczynie z wodą ? proszę o szybką odpowiedź !!
-
2010/01/19 12:25:15
Ja spryskuję ścianki piekarnika wodą za pomocą takiego spryskiwacza, jak do kwiatków. Jak wstawię chleb do piekarnika, to po ok.5 min. spryskuję jeszcze raz :)
-
2010/01/19 17:34:00
Chleb wyszedł piękny a w smaku jest pyszny !! mój pierwszy kwasowiec upieczony na własnoręcznie w piątek nastawionym zakwasie, a tak się bałam ................nie mam koszyków do wyrastania chleba więc jestem zmuszona piec chlebki w keksówkach ale myślę że uda mi się dostać te koszyki i bee mogla piec piękne bochenki:) dziękuję za te przepisy i pozdrawiam cieplutko
-
2010/01/22 16:02:00
Zrobiłam ciasto na ten chleb i sobie wyrasta już raz go składałam nadal sobie stoi i chciałabym go rano upiec i mam pytanie czy do lodówki mam wstawić w foremce(nie mam koszyków!) przykrytej ściereczką? a rano mogę go od razu piec czy muszę jakiś czas odczekać?przepraszam że tak pytam ale jestem początkującą w pieczeniu chleba a zależy mi żeby się udało:)
-
2010/01/22 16:50:22
Możesz wstawić w foremce do lodówki przykrytej folią, by nie wysechł lub ściereczką. Rano, jesli bedzie w pełni wyrosniety,można od razu piec, jesli nie - jeszcze go ocieplić, nich podrośnie i wtedy piec.
-
Gość: Iwona z Melbourne, 58.164.109.20*
2010/01/31 05:24:22
Pieke chleby na zakwasie od paru miesiecy ,poczatki byly troche nie udane ale teraz juz jest b.dobrze, prosze napisz do czego sluzy to skadanie niektorych chlebow(odgazowywanie) Pozdr dla wszyskich piekacych.
-
2010/02/04 16:33:14
witam,

Dorotako - moze jeszcze jestes - i troche z lenistwa mojego musze zapytac jak nazywa sie po "wyspiarsku" slod - napisalas ze mozna go kupic i H&B,
i jeszcze jedno robilam "Ulubiony chleb pszenny na zakwasie" i juz w czasie jak go trzeba skladac bardzo wysylchal i robila sie dosyc gruba skora - mimo szczelnego przykrywania - potem wyrastal przez noc w temp pokojowej wiec dugo stal - tez przykryty ale zrobila sie znowu grua skorka i mysle ze przez to slabo wyrosl - choc i tak jest pyszny (a juz myslalam ze nic z niego nie wyjdzie) ale czy jest jakis sposob na to suszenie sie chleba w czasie wyrastania?
dzieki z gory
pozdrawiam
Dorota
-
2010/02/04 18:20:15
Malt extract. Z tym drugim zawsze jest problem - ja uzywam folii spozywczej na noc :)
pozdrawiam
-
Gość: Renii, 77.18.65.219.tmi.telenormobil.no
2010/02/07 10:34:46
Chlebuś jest fantastyczny:)Dziękuje za wspaniałe przepisy.
-
2010/02/14 14:24:23
Ten chleb piekłam nieraz i zawsze był udany pod każdym względem, ale wczoraj nie wiem co się stało,że mimo nacięcia zaczął mi w piecu pękać z boku(od dołu) i od spodu "wylało" się trochę ciasta, tak że wyszła straszna poczwara choć w smaku jak zwykle pyszny.Może masz Dorotko jakieś sugestie? pozdrawiam
-
2010/02/14 14:25:43
Wygląda na to, ze rósł zbyt krótko.
pozdrawiam
-
2010/02/14 14:27:59
Dziękuję za " błyskawiczną" odpowiedź.
-
Gość: elle15, aaiq223.neoplus.adsl.tpnet.pl
2010/03/07 19:55:35
czy mogę użyć tylko mąki razowej?
-
2010/03/08 10:20:30
Nie, tylko w domieszce.
-
Gość: ewa, cpc2-watf7-0-0-cust482.watf.cable.ntl.com
2010/03/16 14:03:26
Chleb pszenno-zytni wlasnie wyrasta , a ja poszukuje kolejnego przepisu do wyprobowania. Znalazlam cos takiego w Waitros'ie czy to ten słód
www.mysupermarket.co.uk/ocado-compare-prices/Jam_And_Spreads/Rayners_Classic_Malt_Extract_340g.html
-
2010/03/17 10:43:35
Tak, ja tego używam. Ale bardziej poprawnie, można też tego:
bakerybits.co.uk/Dried-Malt-Extract-DME-P778640.aspx
pozdrawiam
-
2010/03/17 11:29:08
A czy można użyć zakwasu pszennego? Nie mam innego :(
-
2010/03/17 12:17:10
Tak.
-
2010/03/23 23:36:35
Bardzo proszę o podpowiedź: jaka będzie procedura wyrabiania chleba, jeśli użyję maszyny?
I czy te proporcje nadają sie do maszyny, w której (wg instrukcji) największy bochenek to 900g ?

Dziękuję i pozdrawiam słonecznie.
-
2010/03/25 10:32:56
Wszystkie składniki umieszczasz w maszynie, najpierw zakwas i płynne, na koncu suche i drożdze. Po wyrobieniu najlepiej przełóż do naczynia, ponieważ trzeba go będzie składac co pewien czas. Jesli chcesz go piec w formie, nie musisz składać i możesz pozostawic w maszynie do wyrośniecia.
pozdrawiam
-
2010/03/26 12:54:37
Dorotko, teraz pytanie troszkę z innej beczki:)
Chciałabym upiec chlebek w porcjach mini bochenki do koszyczka ze święconką:) Czy mogłabyś mi doradzić który z chlebów najlepiej by się do tego nadawał (mam na myśli plastyczność ciasta i smak);)!????????????
-
2010/03/26 22:30:06
Ja bym upiekła z przepisu na bułki - zwykle mleczne lub na piwie... z tego co pamiętam to ten chlebek koszyczkowy jest właśnie taki bardziej bułkowy, w moich stronach rodzinnych. No ale to może się różnic regionalnie ;)
-
Gość: Donna, pool-173-56-114-140.nycmny.fios.verizon.net
2010/04/01 15:23:38
Prosze o wyjasnienie, jak chleb wyrasta w koszyku to do pieczenia go wyjac na kamien tak "do gory nogami"? nigdy nie uzywalam koszyka
Dziekuje za odpowiedz i Wesolych Swiat
-
2010/04/17 20:35:33
Wspanialy chleb wychodzi z tego przepisu, naprawde pyszny. Moj pierwszy upieczony na zakwasie, pelne powodzenie akcji, wiec z pewnoscia bede robic nastepne :)
-
Gość: , 109.243.176.1*
2010/04/20 10:22:49
Dorotuś widzę, że już wróciłaś, to może uda mi się dostać szybciutko od Ciebie odpowiedź. Chlebek właśni kończy ostatnie wyrastanie i zastanawiam się czy mogę ga posmarować jajkiem i posypać ziarenkami jak chlebek mleczny i wtedy nie obracać w trakcie pieczenia? Czy lepiej zostawić jak jest w przepisie i podarować sobie ziarenka?
Pozdrawiam i prosiłabym o szybką odpowiedź.
-
2010/04/20 10:57:43
Oczywiście, możesz posypać ziarenkami, ale nie wiem, czy warto: chleb ma bardzo chrupiąca skórke i nie jestem pewna, czy ziarenka będą się dobrze trzymały.
pozdrawiam :)
-
2010/04/20 13:05:13
Chlebek musiałam włożyc do pieca zanim mi odpowiedziałaś (trochę za późno się obudziłam z pytaniem ;P) i posypałam ziarenkami. Na dwóch warstwach jajka z mlekiem się trzymały całkiem nieźle. A chciałam je dodać, bo ostatnio staram się zdrowiej odżywiać i takie ziarenka to fajny składnik codziennej diety, nawet jeśli tylko na skórce od chleba są ;)
Chlebek wyszedł mi średnio bo podczas ostatniego rośnięcia (w durszlaku, bo koszyka nie mam) przykleił mi się do ściereczki (za mało mąki). Musiałam go od nowa formować i znowu dać czas na wyrośnięcie, ale pomyliłam się i po uformowaniu dałam nie tą stronę do góry i się trochę porozchodził i rósł już na blaszce, więc trochę się rozlał i jest dość płaski, choć i tak pyszny. Dodałam otrąb mieszanki owsianych i pszennych, bo taka mieszanka została mi jeszcze po diecie jakiś czas temu. Polecam.

I mam jeszcze jedno pytanko. Mam młody zakwas - to drugi chleb na nim (wcześniej upiekłam baardzo udany chleb mleczny), więc dodałam drożdży. Myślisz, że następnym razem (na 2tygodniowym zakwasie) mogę spróbować upiec ten chleb na samym zakwasie? I wtedy zostawiłabym go na ostatnie rośnięcie na całą noc w temp. pokojowej, żeby zakwas miał czas go podnieść. Czy to jeszcze za wcześnie?
-
2010/04/20 14:31:05
Mam pytanie odnośnie tego słodu bakerybits.co.uk/Dried-Malt-Extract-DME-P778640.aspx . Szukałam, ale nigdzie nie znalazłam słodu i cały czas używam ekstrakt słodowy, ale właśnie chciałabym zamówić sobie ten słód i chciałam się dowiedzieć czy wiesz może jaką on ma wagę, bo albo jestem ślepa albo nic tam nie jest napisane odnośnie wagi. Cena jest, ale nie wiem ile tego jest :). Może ktoś zamawiał z tej strony słód i coś wie.
-
2010/04/20 21:59:10
Zocha.ie: 500 g (jest w opisie). Tylko to też jest ekstrakt slodowy, tyle, że suszony.
pozdrawiam
-
2010/04/20 22:17:54
Tu-tusiu, wydaje mi się, że trochę za wcześnie, ja bym upiekła jeszcze kilka razy z drożdżami, a potem sprobowała,
pozdrawiam :)
-
2010/04/20 22:31:20
Aha, czyli to nie jest słód? Bo mi chodzi o ten słód co tatter kiedyś o nim pisała-chyba słód diastatyczny. Myślałam, że to to samo. Ciężko z tym słodem :)
-
2010/04/20 23:44:59
Nie wiem, przy tym jest napisane ekstrakt suszony, więc nie jestem pewna czy o tym pisala Tatter.
-
2010/04/21 10:19:52
Dorotus dziękuję za odpowiedz i wszystkie informacje :). Pozdrawiam!
-
Gość: beti_1982, acqb24.neoplus.adsl.tpnet.pl
2010/04/23 09:43:58
Witam serdecznie!!!
Bardzo cieszę się że znalazłam pani stronę z blogiem- po przejrzeniu już wielu od kilku lat uważam że pani jest najlepszy. Zrobiłam już kuleczki ptysiowe z pani przepisu na eklery- wyszły idealne, bułeczki niestety nie udały mi się ale wiem gdzie mógł zaistnieć błąd, a oprócz tego zawsze miałam problem z bułkami ale się nie poddaje.
Teraz jestem na etapie tego chlebka , zakwas z pani przepisu rośnie (zrobiłam pszenny i żytni- oba radzą sobie doskonale), tylko moim problemem jest zawsze etap w którym trzeba przełożyć chleb z formy do wyrośnięcia na blachę - za nic mi to nie wychodzi i wszystko się "rozwala". Mam prośbe czy mogła by mi pani to może jakoś obrazowo opisać?
Pozdrawiam serdecznie:))
-
2010/04/23 10:12:04
Chleb trzeba w odpowiedni sposób składać podczas wyrastania, by nie było tego problemu, ewentualnie piec w formie - ja tak często robię. Tu link do składania chleba:
piekarniatatter.blogspot.com/2008/04/skladanie-owalnych-bochenkow.html
dziękuję i pozdrawiam :)
-
Gość: beti_1982, acqb24.neoplus.adsl.tpnet.pl
2010/04/23 10:40:32
Bardzo dziękuję za szybką i wyczerpującą odpowiedź.
Jestem bardzo usatysfakcjonowana i powinnam teraz poardzić sobie bez problemu.
Tylko mam jeszcze jedno małe pytanko , a mianowicie czy mogę piec chleb w koszyku z liścia palmowego lub ratanu- nie wiem czy się z nimi nic nie stanie w tak wysokiej temperaturze?
Pozdrawiam bardzo serdecznie:))
-
2010/04/23 10:52:09
Nie, niestety, one są tylko do wyrastania, nie da się w nich piec.
pozdrawiam :)
-
2010/04/24 08:52:00
Dzisiaj piekę ten chleb i w przepisie jest napisane że wyrobione ciasto zostawić w szczelnie przykrytej misce do wyrośnięcia, czym ją przykryć żeby było szczelnie czy np folią spożywczą? bo ściereczką to zazwyczaj chleb trochę wysycha, pozdrawiam cieplutko:)
-
2010/04/24 10:15:29
Tak, ja owijam miske folią spozywcza,
pozdrawiam :)
-
Gość: beti_1982, acpv40.neoplus.adsl.tpnet.pl
2010/04/25 11:08:44
Witam ponownie!
Upiekłam ten chlebek ale nie wiem dlaczego wyszedł mi dość zbityi jaby zaczynał wchodzić w niego zakalec głównie przy największych dziurach w środku? Proszę podpowiedz mi gdzie robię błąd bo podobny problem miałam z bułeczkami śniadaniowymi były zbite i ciężkie jak kamień(choć mój mąż zajadał się nimi obłędnie).
A może moje ręce nie lubią piec pieczywa?:( , bo ciasta wychodzą mi jak do tej pory za pierwszym razem idealne .
Pozdrawiam i prosze pomoc :)
-
2010/04/26 10:56:40
Może za krótko wyrabiane (próbowałaś mikserem?). Zbyt krótko pozostawione do rośnięcia? nic innego mi do głowy nie przychodzi..
pozdrawiam
-
2010/04/26 10:57:30
I może jeszcze - zbyt duzo mąki dosypujesz podczas wyrabiania?
-
Gość: beti_1982, acpf229.neoplus.adsl.tpnet.pl
2010/04/26 11:27:49
Jeśli chodzi o wyrabianie, to wyglądało na ok. ale może zabyt krótko pozostawiłam do wyrośnięcia bo temperatura w mojej kuchni to 20 stopni C, mąką prawie wcale nie podsypywałam. Zobaczymy następnym razem.
Dziękuje bardzo i pozdrawiam :)
-
Gość: Marlena, 89.230.88.22*
2010/07/30 20:27:11
Trace chec na pieczenie chlebkow:(zadne z tych na samym zakwasie mnie nie rosnal. Zaledwie w piekarniku lekko sie podniosa. Kurcze gdzie robie blad,gdybym tylko wiedziala to napewno byloby inaczej. A najgorsze jest to ze niegdzie nie moge znalesc odpowiedzi:(zakwas ma juz ponad 4 miesiace.Czy nadal musze uzywac drozdzy? Ile mam ich dodawac jezeli w przepisie jest tylko zakwas? kurcze nie wiem moze powinnam go wywalic skoro taki slaby:(:(:(
-
2010/08/01 17:21:36
Nie wiem, czemu nie rosnie. Czy używasz odp mąki - żytniej pełnoziarnistej? Może ma zbyt zimno? Jeśli jest słaby i nie chce rosnąć, musisz dodawać drozdży. Cos jednak musi być nie tak, bo po 4 mies juz jest bardzo silny zakwas..
pozdrawiam
-
Gość: estel, public-gprs58936.centertel.pl
2010/09/19 22:51:45
Zrobiłam, wyszedł za drugim razem - za pierwszym chyba zakwas był za młody.
Babcia poradziła mi żeby schować ciasto do rośnięcia pod kołdrę, pomógł też prawdziwy słód.
Poza tym z małej wiejskiej piekarni podpatrzyłam patent - żeby skórka nie odchodziła od chleba to nakłuwali przed pieczeniem szpilą.
chleb pyszny wilgotny i chrupiący.
-
Gość: ewacz., 94-206-207-216.dsl.mi.winntel.net
2010/09/21 23:36:43
Upiekłam. Mój pierwszy chleb na zakwasie! Nie wyrósł jak powinnien, ale i tak był pyszny. Zniknął baaardzo szybko. Nie będę oryginalna; przepis super! Na pewno znowu upiekę... może jutro?
Pozdrawiam serdecznie.
-
2010/10/18 15:40:06
mailas racje ten chleb jest wspanialy. jeden z wielu tych doskonalych
-
Gość: renata-lublin, 212.106.25.10*
2010/10/19 22:31:37
Bardzo pyszny chlebek, chociaż miałam kilka problemów technicznych, bo po raz pierwszy piekłam na kamieniu i używałam koszyczka rozrostowego. Dlaczego pękł? Czy z powodu zbyt płytkich nacięć? Jak głęboko się nacina i jak dużo ich ma być na tym konkretnym chlebie? Czy z parą pieczemy przez pierwsze 10 minut czy do końca? Dorotko, napisz proszę, bo mam zamiar jeszcze w tym tygodniu powtórzyć ten chleb, bo jest wspaniały. Aha, zauważyłam, że słód diastyczny ma w swej ofercie www.bogutynmlyn.pl/go/_info/?id=3702
-
2010/10/20 13:23:03
Pękł, ponieważ za krótko wyrastał. Nacięć około 3-4 na głębokośc 1-2 cm. Pieczemy z parą do konca,
pozdrawiam :)
-
Gość: renata-lublin, 212.106.25.10*
2010/10/22 10:35:21
Dorotko, co ja mam z tym chlebem! Tym razem nie pękł, wyrastał całą noc w chłodnej piwnicy, nie wysechł, był przykryty, pięknie wyrósł. Na spód piekarnika położyłam blachę, taką dużą piekarnikową, wypełnioną wodą, nagrzałam piekarnik z kamieniem do 260 stopni, na rozgrzany zsunęłam chleb. Rozpłaszczył się trochę za bardzo, więc nie był taki wysoki jak ten ostatni.Ale najbardziej martwi mnie to, że spód jest jasny, miękki, jakby nie upieczony, ale chleb surowy w środku nie jest. Jednak to nie to. Czy to, że całą dużą blachą z wodą zasłoniłam dół piekarnika nie wpłynęło na niedopieczenie spodu? Może trzeba wstawić jakąś mniejszą? A może za krótko nagrzałam piekarnik? (ok. pół godziny). I to rozpłaszczenie chleba!Dorotko, proszę o radę, przejrzałam sporo komentarzy na temat różnych chlebów, ale akurat nie trafiłam na coś podobnego.
-
2010/10/22 10:52:08
Nie wiem czemu chleb się rozpłaszczył..a składalaś go w trakcie wyrastania? Jeśli grzałka była włączona od dołu, powinien się od dołu ładnie podpiec. Pół godziny grzania kamienia mi zawsze wystarcza.
pozdrawiam
-
Gość: marcia, ip-62-69-199-93.globalconnect.pl
2010/11/02 16:22:58
Witam czy mogę upiec chleb w 2 dwóch keksówkach?Jeśli tak to czy też muszę go skaładać?Z góry dziękuje za odpowiedż i pozdrawiam
-
2010/11/02 23:36:34
Możesz, możesz składać, ale nie musisz. Ja piekąc w formach składam mniej ;)
-
Gość: marcia, ip-62-69-199-93.globalconnect.pl
2010/11/03 10:58:47
Mam jeszcze jedno pytanie ,bo w przepisie jest napisane ,że chlebek trzeba przewrócić czy piekąc w formie muszę to też go wyjąć i przewrócić?
-
2010/11/03 20:14:24
Ja obracanie pomijam.
-
Gość: libra, djb147.neoplus.adsl.tpnet.pl
2010/11/15 20:48:25
Upiekłam dzisiaj ten chlebek , zakwas dostałam z piekarni już gotowy :) , więc nie dodawałam drożdży , słodu nie miałam więc też nie dodałam mimo to chlebek był pulchny i miękki jednak rozlał się trochę na boki nie wiem dlaczego nie dało się uformować takiego bochenka bo ciasto było trochę lejące , a bałam się dosypać mąki żeby nie był za ciężki.
Może przy następnym spróbuję trochę dosypać mąkę też miałam z piekarni :)
Jednak mimo spłaszczenia chlebek był bardzo dobry i nie zdążył ostygnąć a już pół nie było.
-
Gość: Beata, dko114.neoplus.adsl.tpnet.pl
2010/11/17 23:13:26
Mam pytanie apropo tego chleba: nie mam koszyka do wyrastania, czy naczynie żaroodporne wyłożone ścierką spełni swoją powinność?:) Jakby ktoś wiedział to proszę o odpowiedź:)
Upiekłam wczoraj ten chleb, ale wyrastał na blasze. Ograniczyłam go z obu stron jednak niewiele to pomogło i wyszła przeogromna ciabata - jakby na niej słoń usiadł :D Chciałabym spróbować jeszcze raz ponieważ w smaku był bardzo dobry, jednak rodzina może nie przeżyć kolejnych kromek o szerokości 3 cm :D, a koszyka obecnie nie mam.

Pozdrawiam
-
Gość: renata-lublin, 212.106.25.10*
2010/11/19 12:42:17
Beato, widziałam na którymś blogu, że niektórzy z powodzeniem używają do wyrastania chleba np. makutry.A więc myślę, że naczynie żaroodporne też by mogło być. Z drugiej strony Dorotka gdzieś wspomniała, że można koszyczek zastąpić np. plastikowym sitem czy durszlakiem, tak żeby była jakaś wentylacja.No więc tak naprawdę nie wiem. Ja wczoraj po raz trzeci upiekłam ten chleb i dopiero ten mogę uznać za sukces.Ale muszę powiedzieć, że zaopatrzyłam się w słód diastyczny (jest bardzo tani) i chleb niesamowicie na tym zyskał. Wcześniejsze chleby też były niezłe, ale następnego dnia twardniały i były jakieś takie zbite. A teraz-rewelacja, nie mam słów!
-
Gość: Beata, dlo156.neoplus.adsl.tpnet.pl
2010/11/19 18:49:25
Dziękuję Ci bardzo za odpowiedź:) Mam makutre i sitko jakby z naczyniem nie wyszło także będę próbować:) Naprawdę warto, bo ten chleb jest przepyszny nawet niewyrośnięty.
-
Gość: libra, dhz204.neoplus.adsl.tpnet.pl
2010/11/19 21:13:34
Dzisiaj po raz drugi upiekłam ten chlebek i tym razem wyrastał sobie bezpośrednio w dwóch keksówkach w których też go piekłam jest rewelacyjny , tylko jest jedno ale skórka wychodzi mi dość spieczona , piekę w piekarniku w którym jest miseczka z wodą a jednak skórka się spieka , może jakby go przykryć folia pod koniec pieczenia tak na 10 min przed końcem?
No i piekę bez słodu ale chyba też się w niego zaopatrzę może wtedy uda mi się uformować bochenek , bo pierwszy też wyszedł lekko plaskaty.
-
2010/11/22 14:54:18
Dziś wstawiłam zakwas i już nie mogę się doczekać :) Tylko tak się właśnie zastanawiam nad tym składaniem chleba, jak to zrobić? Tak złożyć normalnie czy to jest jakaś specjalna technika?
-
2010/11/23 11:15:41
Dopatrzyłam się linka jak składać chleb, ale ze mnie gamoń, nie wiem dlaczego wcześniej tego nie widziałam :) Dziś mój zakwasik ma już drugi dzień, ale nie bąbelkuje póki co, mam nadzieje, że się uda.
-
2010/11/26 23:08:40
Oj nie jestem zadowolona :( Chleb w ogóle nie urósł, pomimo tego, że 2,5h trzymałam go w misce a później jeszcze 2 godziny. Pomimo wszystko siedzi teraz w piekarniku, ale obawiam się a raczej jestem pewna, że wyjdzie niezły gniot :( zakwas trzymałam 5 dni żeby był mocniejszy na wszelki wypadek, oj smutno mi teraz :( No cóż, będzie chyba trzeba spróbować raz jeszcze tym razem z dodatkiem drożdży
-
2010/11/27 19:47:14
Hurrraaa, druga próba udana! jednak musiałam dodać drożdże, widocznie zakwas jeszcze nie był gotowy :) pyszotka, mniam :))) Ale szczęśliwa jestem!
-
Gość: smile0202, 77-254-155-170.adsl.inetia.pl
2010/12/09 12:56:25
a czy można zastąpić suche drożdże świeżymi?? zakładam, że tak, i że w każdym przepisie ale wolę się upewnić...
-
2010/12/09 15:41:55
Tak, drożdży świeżych daję 2 x tyle.
-
Gość: terri, djg14.neoplus.adsl.tpnet.pl
2010/12/12 09:38:06
Internet to pożeracz czasu, internet to źródło wiadomości, rozrywki i sposób na oderwanie od rzeczywistości. Tymczasem dzięki niemu wielu ludzi powróciło do czegoś czym zajmowły się nawet nie ich mamy ale babcie! Oczywiście chodzi o domowe pieczenie chleba. Bez internetu zapewne wielu (w tym mi) nie przyszłoby nawet na myśl, że tak można, że nie trzeba iść do sklepu bo bochenek. Na dodatek dzięki takim wspaniałym ludziom jak Dorotka i inni dzielący się swoimi doświadczeniami, można od razu cieszyć się SUKCESEM. Wiwat więc połączenie nowoczesności z tradycją!
Upiekłam dopiero 4 chleby na zakwasie (Polski, z San Francisko, żytni razowy), 4 razy doświadczyłam emocji związanych z całym procesem aż do kulminacji gdy gotowy, piękny, pachnący chleb leży na środku stołu. BARDZO TO WARTO :)!
-
Gość: Kira, dkx232.neoplus.adsl.tpnet.pl
2010/12/26 20:46:09
Ten chleb jest absolutnie obłędny :) Upiekłam wielki bochenek z porcji powiększonej o 1/4 na Wigilię i cały zniknął zanim zdążyłam się zorientować, dla mnie zostały 2 kromki ;) Fantastyczny przepis, do którego z pewnością wrócę jeszcze nie raz :)
-
Gość: anike40, ip-91-193-196-51.enterpol.pl
2011/01/04 22:02:16
Witam! Właśnie upiekłam polski chleb na zakwasie. Niby mi wyszedł, ale jakoś dziwnie. Od dłuższego czasu piekę chleb w domu wg różnych przepisów z różnych mąk, ale do tej pory piekłam zawsze w blaszkach. Ten przepis jest bardzo prosty, a ciasto nie było trudne do formowania, więc odważyłam się upiec po raz pierwszy prawdziwy bochenek. I wszystko było dobrze, chleb w piekarniku ładnie wyrósł, nie rozlazł się, ale!!! No właśnie - ale w trakcie pieczenia (w 250 st) chleb pek, ale nie tak normalnie na wierzchu, tylko jakby ktoś odciął dolną skórkę od górnej na poziomie blachy (i to jak równiutko!). No i skorka od spodu jest ładnie upieczona, a na wierzchu prawie biała.
Pomóżcie- co zrobiłam nie tak?
Będę wdzięczna za pomoc.
Gratuluję wspaniałego blogu- to mój ulubiony od jakiegos czasu.
Pozdrawiam
-
2011/01/04 22:39:47
Jeśli skórka pęka, a może pekac w rożnych miejscach, zazwyczaj dlatego, że chleb nie wyrósł wystarczająco podczas ostatniego rosniecia.
pozdrawiam :)
-
Gość: skoki, 62.244.155.23*
2011/01/16 19:27:08
Upiekłam go w keksówce, niepotrzebnie nasmarowałam dwie, zmieścił mi się w jedną dużą. Tylko po wyrobieniu od razu go włożyłam do keksówki, w ogóle nie bawiłam się w jakieś składanie, chlebek rósł ok. 2-2,5h i wstawiłam go do piekarnika. Szybko skórkę złapał, więc po 10 min. przestawiłam piekarnik na sam dół. Następnym razem upiekę go bez termoobiegu. Jest przepyszny.
-
Gość: Kira, dle151.neoplus.adsl.tpnet.pl
2011/01/24 08:54:53
Ostatnio zrobiłam zakwas pszenny i mam pytanie- czy ten chleb można zrobić właśnie na pszennym zakwasie? A jeśli nie ten, to który z Pani chlebów na pszennym zakwasie jest najlepszy? Pozdrawiam :)
-
Gość: Marta, sub240-121.elpos.net
2011/01/25 22:30:52
Witam. Ja również się skusiłam i upiekłam ten przepyszny chlebuś. Wyszedł mi za pierwszym razem mimo to, że zamiast zakwasu żytniego dodałam pszenny. Jest przepyszny! Jest to mój drugi chleb upieczony na zakwasie według Pani przepisu.
Bardzo cieszę się że znalazłam pani stronę i mogę wielu rzeczy się nauczyć.
Dziękuję bardzo i pozdrawiam.

-
2011/01/28 13:15:59
No to mam zakwas, dostałam taki stary od kolegi :)
Mam jednak pytania, po w którym momencie odbywa się "składnie" chleba? Bo pierwsze rośnięcie, może się odbywać w maszynie do chleba, prawda?
po2 czy da się jakoś całą procedurą tak pokierować żeby mieć możliwość upieczenia chleba rano? Co można zrobić dzień wcześnie, kiedy ciasto do lodówki i jak z tym dalej postępować... i po 3, mam zakwas pszenny, ale jak rozumiem to nie powinien być problem?
-
2011/01/28 20:58:39
Składanie chleba powinno się odbywac po pierwszym wyrobieniu, czyli będziesz musiała wyciągnać z maszyny. Jak już przełożysz do koszyczka na drugie rosniecie, wtedy składac już nie będziesz.
Chleb na ostatnie wyrośnięcie w koszyczku możesz włożyć na noc do lodówki, owinięty folią, by rano piec.
Zakwas pszenny nie jest problemem, ale chleb wyjdzie trochę inny, inna może byc konsystencja.
pozdrawiam
-
2011/01/30 20:49:30
Zrobiony!! Nie mial czasu ostygnac tak wszystkim smakowal :) Skorka nie za gruba i pomimo moich obaw nie spieczona. Smakuje cudownie idealnie. Z przepisu wyszly mi dwa mniejsze bochenki. Dziekuje Dorotko za te wszystkie chleby, ktore dzieki Tobie pieke, a kazdy nastepny jest lepszy :)
-
2011/02/05 12:52:37
Hej Dziewczyny!!
Dziś upiekę pierwszy w życiu chleb:) Zdecydowałam się od razu na ten na zakwasie. Zakwas ma już 6 dni, jest dość spokojny, al mam nadzieję, że coś się upiecze...:) Jestem pełna podziwu dla Was wszystkich a w szczególności dla Doroty!!! Napiszę jeszcze co wyszło :)
-
Gość: ortoda, 81-86-241-19.dsl.pipex.com
2011/02/20 11:46:27
Chlebek jest fantastyczny! Polecam kazdemu kto tak jak ja zaczyna swa przygode z chlebem na zakwasie. Nie zawiedziecie sie! Jest łatwy w przygotowaniu i po prostu przepyszny.
Dorotko, blog prowadzisz naprawdę profesjonalnie. Wstęp który czynisz na poczatku kazdego przepisu jest własnie tym czego nie raz brakuje na innych blogach kulinarnych. Poza tym, tak liczne komentarze dają naprawdę pełen obraz tego jak łatwo można przygotować swoj pyszny chlebek!
-
Gość: Zofia, 193.219.11.*
2011/02/22 09:57:53
Mam maszynę do pieczenia chleba, ale chyba taki na zakwasie mi się tam nie uda... pieke na drozdzach to tez nam bardzo smakuje, ale chcialabym na zakwasie....
-
Gość: skoki, 62.244.150.*
2011/02/22 17:43:58
Ok, upiekłam prawie wszystkie chlebki na zakwasie z tego blogu i chyba na dłuższy czas zostanę przy dwóch chlebkach, chlebie polskim i 100% żytnim.

Chleb polski ma tą zaletę, że jest równie dobry, jak nie lepszy, niż pozostałe chlebki bochenkowe z tego blogu, a jest najłatwiejszy. Teraz będe eksperymentować z mąkami, za każdym razem dodając trochę więcej pszennej 1850. Poza tym trochę przeszkadza mi mąka ze ściereczki, chciałabym uzyskać chleb z błyszczącą skórką, jak w sklepie, a nie omączoną. Dlatego sprobuję zrobić tak, że chleb będzie sobie wyrastał w misce, złożę go ze 2x i jak po drugim złożeniu wyrośnie to ciach go na gorącą blachę na papier do pieczenia. Chlebek dosyć ładnie odchodzi od miski, więc nie powinno być problemu. Ewentualnie dam mu wyrastać na papierze do pieczenia, niby nie będzie przewiewu od dołu, jak w przypadku durszlaka i ścierki, ale w koncu w keksowce piekłam ten chleb i też nie miał wentylacji, a był pyszny. I razem z tym papierem na blache. Dam znać, co wyjdzie z moich eksperymentów.


-
Gość: ortoda, 81-86-241-19.dsl.pipex.com
2011/02/22 22:44:07
Po przełożeniu chlebka na kamień pędzelkiem zrzucam nadmiar maki, nastepnie nacinam i smaruje w paru miejscach roztrzepanym jajkiem z mlekiem i posypuje makiem i siemieniem lnianym. Chlebek wyglada wtedy rasowo i do tego jeszcze lepiej smakuje skórka.
-
Gość: skoki, 62.244.150.*
2011/02/24 15:53:20
upieklam, tylko dodalam 100g maki 1850, wyrastal w koszyku i wyszedl pycha! Nastepnym razem sprobuje domieszac chociaz z 50g maki zytniej.
-
Gość: aaa, host-81-190-14-98.rzeszow.mm.pl
2011/03/13 19:33:46
Błagam o info, ile to jest 200g zakwasu (mój jest o gęstości śmietany), w przeliczeniu na łyżki lub ml?
-
Gość: magdzior, afdh115.neoplus.adsl.tpnet.pl
2011/03/14 09:34:08
Witam serdecznie! Piekłam ten chleb 2 razy. Za pierwszym razem nie wyrósł zbyt dobrze, nie dodałam drożdży, a zakwas był młody i tu tutaj popełniłam błąd. Za drugim razem już poprawiłam błąd i udał się. Ale.... mam problem. Za pierwszym i drugim razem chleb zbyt mocno się przypiekł. Skórka jest bardzo przypieczona i gorzka. Mam elektryczny piekarnik z funkcją pieczenia chleba z parą i nie bardzo wiem jak mam dostosować temperaturę?? Czy skrócić czas pieczenia w temp. 260 C np: do 5 minut i potem zmniejszyć temperaturę do 230 C? Czy może w ogóle obniżyć te temperatury? W instrukcji obsługi piekarnika mam sposób pieczenia chleba na zakwasie o wadze 1,2 kg, 300 C przez 8 min, a potem 200 C 35 - 45min. Może w przypadku tego chleba te 230 Stopni to za dużo? Rozumiem, że zasada wypieku chleba jest taka, że najpierw musi być zapieczony w dość wysokiej temperaturze? Chlebek jest pyszny, ale ta gorzka skórka..... Pozdrawiam
-
2011/03/18 19:19:45
chlebek jest przepyszny :) upiekłam dziś swój pierwszy chlebek na zakwasie :) i jestem zachwycona :))
-
Gość: sylwia, host86-162-58-232.range86-162.btcentralplus.com
2011/04/08 04:50:08
Ten bloog mnie totalnie uzaleznil:)jest 4 rano a ja siedze i czytam, kupuje koszyki do chleba...wczoraj zaczelam zakwas:)spi wlasnie z mezem w lozku, zeby mu cieplo bylo:)za kilka dni upieke moj pierwszy chleb na zakwasie i to dzieki pani i tej stronie:)dzieki
-
Gość: Marti549, 79.97.59.21*
2011/04/14 14:41:29
własnie sie piecze ,pieknie wyrosł i pachnie. jest naprawde wieelki z tego przepisu! mam nadzieje ze bedzie rownie swietnie smakowal jak wyglada. pozdrawiam
-
Gość: anula, 151.62.219.18*
2011/04/17 07:54:42
jest niesamowicie pyszny ten chlebus!pierwszy wypiek na zakwasie(z pani przepisu) i pelen sukces:)) wielkie dzieki!
-
Gość: olcia, c-71-194-21-92.hsd1.in.comcast.net
2011/04/21 15:29:57
czy slod i melasa to to samo?
-
Gość: alusia76, public93776.xdsl.centertel.pl
2011/05/07 08:43:58
Wczoraj o 23.00 wyjęłam pachnący z piekarnika. Dzisiaj rano do kawusi skonsumowałam dwie kromeczki z masełkiem. Pyszny, ma piękny środeczek. Uwielbiam eksperymentować z pieczeniem chleba, chociaż jest to ćwiczenie cierpliwości;) Pozdrawiam Ciebie i wszystkich bloggerów)))
-
Gość: Werka, 78-131-209-134.tktelekom.pl
2011/05/20 20:01:52
Czy zamiast mąki pszennej chlebowej lepiej dać zwykłą pszenną (tortowa) czy pszenną razową?
-
2011/05/21 12:07:40
Zwykłą pszenną.
-
Gość: Monika, ip182-218.ghnet.pl
2011/05/21 14:42:30

A co jak mój piekarnik ma temperaturę max 210st? I co to znaczy piec z parą?
-
2011/05/21 14:46:19
Trzeba piekarnik spryskac kilkakrotnie wodą przed pieczeniem lub postawic naczynie zaroodporne z woda półkę niżej w piekarniku.
-
2011/06/07 15:11:06
Chlebek jest pyszny, ale mi pęka na spodzie. Dlaczego?
Robiłam już dwa razy, za pierwszym razem z kminkiem, teraz bez i pęka. Góra ponacinana i jak najbardziej OK.
-
Gość: eskimo, 87.204.35.11*
2011/06/13 15:30:15
a jeśli mąkę chlebową zastąpię zwykłą pszenną? gdzie jest mniej niż 11g białka?
i co to znaczy składać 3 razy ciasto? za pierwszym razem składam, a potem rozwijam i składam tak samo i tak dalej? z góry dziękuję za odp, potrzebuję trochę pomocy, bo pierwszy raz robię chleb na zakwasie :)
-
Gość: , cpc1-pnwn1-0-0-cust583.5-2.cable.virginmedia.com
2011/07/06 11:03:08
Dorotko, upieklam ten chleb na kamieniu i wyszedl bardzo "podziurawiony" w srodku. Nie dalo sie zrobic kanapki, takie wielkie dziury. Pieklam go juz nie raz, bez kamienia, w foremkach lub na zwyklej blaszce i byl superowy. Moze wiesz o co chodzi? Mialas kiedys taki problem ze swoimi chlebkami? Pozdrawiam. Asia
-
2011/07/06 12:31:46
Ja się bardzo cieszę, jak wychodzą ogromne dziury :)
-
Gość: Beata, host-89-229-250-210.grudziadz.mm.pl
2011/10/29 20:11:31
Upiekłam ten chlebek dzisiaj już po raz 4 chyba, zniewala zapachem i smakiem. Mam pytanie, czy jeżeli chciałabym zrobić go z polowy porcji to czas pierwszego wyrastania ulega skróceniu? Jeżeli tak to mogłabyś mi podpowiedzieć mniej więcej o ile? Z góry dziękuje, a ponieważ ten chlebek piekę głównie w weekendy rodzinka z "Polskiego" przechrzciła go na "Weekendowy" ;)
Pozdrawiam i przesyłam uściski
-
2011/10/29 21:15:37
Czas wyrastania wg mnie nie ulega skróceniu. Skróceniu ulegnie o kilka minut czas pieczenia.
-
Gość: Beata, host-89-229-250-210.grudziadz.mm.pl
2011/10/30 10:29:00
Dziękuję bardzo za odpowiedz, chlebek będzie prezentem dla długo niewidzianej przyjaciółki.
Pozdrawiam ;)
-
Gość: niziolek, 94.232.35.5*
2012/01/19 16:16:02
Witam. Pani Doroto proszę poradzić czy wystarczy dla tego chleba podłużny kosz przeznaczony dla chleba o wadze 1 kg czy lepiej odrazu podzielić ciasto na kosz 1kg oraz 0,5 kg?
-
2012/01/19 16:32:26
1 kg będzie tak na styku, chleb na pewno urosnie jeszcze ponad formę, ale wg mnie - powinien się zmieścić.
-
Gość: niziolek, 94.232.35.5*
2012/01/19 17:43:14
Dziękuję za błyskawiczną odpowiedź. Chleb będzie pieczony w najbliższą sobotę. "Przy okazji", jak wielu innych przede mną, chciałam wyrazić swój podziw dla Pani pracy. Blog jest prowadzony przepięknie, a co najważniejsze, właściwie wszystko za co się zabiorę wychodzi, a to powoduje że chce się więcej i więcej i kulinarne aspiracje rosną :). Proszę nam nigdy stąd nie znikać ;) Pozdrawiam gorąco
-
Gość: agnieszka, bwq242.neoplus.adsl.tpnet.pl
2012/01/30 20:21:12
Mam prośbę o wyjaśnienie gdy chleb ma drugie rośnięcie w keksówce lub tortownicy nie trzeba go odwracać tylko po prostu wkłada się do piekarnika ,ale gdy chleb rośnie w koszu wkłada się go "do góry nogami" i teraz mam pytanie czy jest to jakaś różnica i czy chleb odwracany nie traci jednak swojej struktury i czy można jakoś z kosza próbować wyciągnąć go tak jak rosnął czy jednak mija się to z celem ?
-
2012/01/30 21:28:57
Jeśli chleb wkładamy do keksówki lub innej formy, wtedy chcemy by w niej się piekł i miał jej kształt. Jeśli chcemy mieć chleb o tradycyjnym kształcie, nie uzyskamy tego w formie, więc wkładamy do koszta łączeniem do góry, by potem go przerzucić do pieczenia na blachę lub kamień. Jeśli koszyk jest dobrze oprószony mąką i był kilka razy składany podczas rośnięcia, chleb nie powinien stracić struktury.
-
Gość: mimi, host-89-228-153-238.gorzow.mm.pl
2012/02/01 02:00:07
właśnie wpałaszowałam swój pierwszy chleb na zakwasie bez drożdży. Uff...ale się naczekałam, aż wyrośnie, ponad 8 godzin! Mój zakwas miał tylko 4 dni, pewno dlatego, ale wyrósł pięknie. Mam jednak kłopot z piekarnikiem i nie wiem, jak z tego wybrnąć. By nagrzać go do tak wysokiej temperatury muszę włączyć termoobieg. Niestety on bardzo przypieka z góry i po pierwszych 10 minutach chlebek był bardzo zrumieniony (: Bałam się, że będzie zmarnowany, spieczony z wierzchu, a surowy w środku. Na szczęście pomogło przykrycie folią aluminiową i dopiekłam kolejny kwadrans, ale mógł być wyższy, gdyby nie to spieczenie na początku. Będę próbowała piec w niższej temperaturze, bez termoobiegu, zobaczymy, jaki wyjdzie. Tak łatwo się nie poddam, bo w smaku jest idealny :)
-
2012/02/04 08:29:24
Właśnie zrobiłam ten chlebek, troche mi się z wierzchu przypiekł ale to mu tylko wiekszego smaku, goraco polecam :)
-
Gość: bożena, bwe23.neoplus.adsl.tpnet.pl
2012/02/06 19:35:28
Kolejny wypróbowany przepis ,tradycyjnie zakwas zmieniłam na pszenny ,ciasto jest bardzo przyjemne do wyrobienia i nie sprawia żadnych niespodzianek ,wyrósł ładnie,chrupiąca skórka, bardzo dobry smak jednak nadal obstawiam chlebek Vermont Sourdough jak dla mnie najlepszy.
-
Gość: mimi, host-89-228-153-238.gorzow.mm.pl
2012/02/07 22:12:08
Upiekłam chlebek bez termoobiegu i wyszedł pyszny, ale musiałam go dłużej piec i przez to skórka była zbyt twarda i wysuszona. Czy można chlebek od razu nakryć folią aluminiową, czy też przyklei się ona do mokrego ciasta? Bo chciałabym wypróbować jednak tę wyższą temperaturę z termoobiegiem. pozdrawiam :)
-
2012/02/09 20:36:20
Od razu raczej nie, może się przykleić.
Za pozostawiony komentarz bardzo dziękuję :). Wszystkie uważnie czytam, choć nie jestem w stanie na każdy odpowiedzieć. Spam, komentarze obraźliwe, komentarze z wklejonymi linkami (reklama) - będą usuwane.
Nie kopiuj zdjęć! Wszystkie zdjęcia są własnością autorki blogu. Nie zgadzam się na ich kopiowanie i umieszczanie na innych stronach internetowych lub w publikacjach drukowanych.
Durszlak.pl
Wykrywacz smaku - www.wykrywacz-smaku.pl
reklama
  • zdrowa żywność
  • aledobre.pl
  • filiżanka.pl
  • magiczne wypieki
  • trendsetterka.com
  • Drożdże Babuni
  • oklejgo.pl
  • zentis24.pl
Follow Me on Pinterest
Moje Wypieki on Facebook
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...