Blog > Komentarze do wpisu

Ciasto duńskie (danish pastry)

Ciasto duńskie (danish pastry)

Klasyczne ciasto duńskie jest rodzajem ciasta francuskiego; robione jest podobną techniką, lecz zawiera drozdże. Dzięki temu jest lekkie i puszyste,  a na zewnątrz chrupiące jak nigdy dotąd. Ciasto to, często określane potocznie jako 'danisze', składa się więc z wielu warstw poprzekładanych masą maślaną, z różnym nadzieniem: pastą migdałową, twarożkiem, masą klonową z pekanami, cynamonowym, owocowym. To, co świat nazywa 'ciastem duńskim' sami Duńczycy podobno nazywają 'wiedeńskim'...

Zakochałam się w tym cieście po przyjeździe do UK i moja fascynacja trwa nadal, choć przerobiłam chyba już wszystkie możliwe nadzienia ;). Teraz przyszła pora, bym zrobiła je sama. Przepis na nie znalazłam u Nigelli, która adoptowała przepis Beatrice Ojakangas. Przepis jest szybki, bardzo uproszczony. Ciasta nie robimy metodą przekładania ciasta i masła, lecz - mikserem. I bez wyrzutów sumienia - podobno tak robi się teraz w całej Danii ... (Nigella Lawson 'How to be a domestic goddess').

Składniki:

  • 60 ml ciepłej wody
  • 125 ml mleka, o temperaturze pokojowej
  • 1 duże jajko, o temperaturze pokojowej
  • 350 g mąki pszennej chlebowej
  • 7 g (1 saszetka) drożdży suchych lub 15 g świeżych
  • 1 łyżeczka soli
  • 25 g drobnego cukru
  • 250 g masła, zimnego, posiekanego na pół cm kawałki

Do miseczki wlać wodę, mleko, wbić jajko i roztrzepać widelcem. Odstawić na chwilę.

Do większej miski (może być misa od miksera) nasypać mąki, drożdży, soli i cukru, wymieszać. Dodać zimne kawałki masła i miksować powoli, by składniki się połączyły, ale dość krótko! - kawałki masła muszą być nadal widoczne. Do masy dodać zawartość miseczki i wymieszać rękoma lub szpatułką. Nie wyrabiać: może być lekko klejące i koniecznie z kawałkami masła. Przykryć ciasto folią spożywczą i odstawić do lodówki na całą noc lub do 4 dni.

By dokończyć ciasto, wyciągnąć naszą zimną bryłę z lodówki. Pozostawić w temperaturze pokojowej przez 1 godzinę. Rozwałkować na kwadrat 50 x 50 cm (u mnie był mniejszy). Można podsypywać mąką.

Ciasto duńskie (danish pastry)

Złożyć ciasto na 3 części, jak list (boki zagięte maja być teraz na dole i na górze).

Ciasto duńskie (danish pastry)

Ciasto odwrócić o 90º, tak, by zagięte boki były teraz po prawej i po lewej stronie ciasta.

Ciasto duńskie (danish pastry)

Ciasto w takiej postaci znów wałkujemy na kwadrat, jaki mieliśmy na początku.

Te czynności powtarzamy trzykrotnie, aż uzyskamy duży gotowy płat ciasta duńskiego, z którego powstanie około 12 pysznych ciastek duńskich. Płat powinien mieć grubosć około 0,5 cm. Można go przed pracą schłodzić w lodówce przez 30 minut (musi być owinięty folią), lub zostawić w lodówce do 4 dni (pod warunkiem, że nie zrobiliśmy tego wcześniej).

Z gotowego płata można formować dowolne ciastka. Po uformowaniu powinny podrosnąć około 1 godziny czasu (do podwojenia objętości).

Piec około 15 - 20 minut w temperaturze 180ºC.

Smacznego :)

wydrukuj przepis

piątek, 02 stycznia 2009, dorotus76
Tagi: drożdże
Print Friendly and PDF
Komentarze
2009/01/02 17:53:54
Wow, podziwiam!:)) Wygląda świetnie :) A z jakim nadzieniem najbardziej lubisz?
-
2009/01/02 17:58:40
Podziwiam Cię...
niedawno były święta, Sylwester, Nowy Rok a Ty w dalszym ciągu masz ochotę i siłę na pichcenie!!
Wielki SZACUN!!!
Wszystkiego dobrego w Nowym Roku!!!
-
2009/01/02 17:58:51
Najbardziej lubię klonowe z pekanami, dostępne w UK jako maple-pecan plait. Widziałam tez takie w PL, w Kauflandzie pod nazwą warkoczy klonowo-orzechowych. Ciastka te kupuje się mrożone, już gotowe, a potem w sklepach je pieką. Zdaje się, jest jedna firma, która je rozprowadza, Schulstad.
-
2009/01/02 17:59:36
Asiulko, to dlatego, że ja się nie przejadłam na święta ;)
-
2009/01/02 19:00:43
Dorotko, pyszne muszą być :) Nie jadłam chyba nigdy czegoś takiego . Pozdrawiam! :)
-
2009/01/02 19:43:37
Dorotko podziwiam Cie:) ja podobnie jak Majanka, chyba nigdy nie jadlam nic podobnego. teraz jednak mam zamiar to nadrobic. Moze juz nawet w ten weekend skusze sie i zrobie ciasto:)
pozdrawiam
-
2009/01/02 20:02:08
Dorotka kiedy Ty znajdujesz czas i sily na te wszystkie pracochlonne wypieki?;)
-
Gość: Zussska, aaxr142.neoplus.adsl.tpnet.pl
2009/01/02 20:22:30
Z tego ciasta muszą wychodzić rewelacyjne rogaliki, coś na kształt croissantów...
-
Gość: Xavierka, ip-85.128.108.1.static.crowley.pl
2009/01/03 00:39:09
Trochę zmodyfikowałam przepis, ale myślę, że ciasto nie odczuje wielkiej różnicy:
Drożdze, sól i cukier dodałam do rozczynu mleka, jajka i wody a następnie wszytko wlałam do mąki z margaryną...Na razie ciacho śpi spokojnie w lodówce, o tym jak wyszło dam znać póżniej....
Dzięki za przepis i pomysł na ciekawe spędzenie czasu w kuchni....
-
Gość: Kasia1777, bua164.neoplus.adsl.tpnet.pl
2009/01/03 01:32:46
A w zamrażarce ile wytrzyma, jeśli przy francuskim podawałaś miesiąc?
-
2009/01/03 03:22:13
Uwielbiam danish pastry - robie je z przepisu Liski
a maz zawsz pyta czy mamy te niedrozdzowkowe drozdzowki
i tez najbardziej lubie z orzechami :)
-
Gość: Xavierka, ip-85.128.108.1.static.crowley.pl
2009/01/03 16:50:26
...a więc po wyciągnięciu ciasta z widocznymi grudkami masła z lodówki, zaczęłam je wałkować, ale ponieważ masło przyklejało mi się do wałka to dosypywałam mąkę.....Po upieczeniu okazało się,że ciasto, które miało mieć akcent francuski, przekształciło się w zwykłe ciasto drożdżowe bez żadnch listków....ale,też wszystkim smakowało.
-
Gość: Xavierka, ip-85.128.108.1.static.crowley.pl
2009/01/03 17:13:44
To chyba jeden z najlepszych przepisów na Danish Pastry:
www.youtube.com/watch?v=Yg-zXn_YpLI

Enjoy it!!!!
-
2009/01/03 19:42:19
Ciasto duńskie jest bardziej miękkie niż francuskie i może dlatego widzisz różnicę i hm.. listki nie są takie same jak we francuskim. Przepis z youtube jest robiony metodą tradycyjną, metoda Nigelli jest uproszczona. Ja polecam przepis Beatrice, korzystam teraz z jej książki chlebowej cały czas i ona ma rewelacyjne przepisy na chleb, dlatego ufam jej z danish pastry. Ale ja jestem w pełni zadowolona z niego ;)
pozdrawiam :)
-
2009/01/03 19:57:15
Xavierko, wyczytałam, że nie poleca się margaryny, to moze być przyczyna niepowodzenia! Jest różnica w tłuszczach i w parowaniu, także nie.

Co do zamrażania, wyczytałam, ze można kilka miesięcy, ale byłabym bezpieczniejsza - i sugerowała do miesiąca,

pozdrawiam
-
Gość: kate wawa, nat-pr2.aster.pl
2009/01/03 20:40:59
Dorotko:) cóz tu więcej pisać-to jest cudowne, jesteś moim natchnieniem do robienia wypieków:D, ciasto to, przypomina mi trochę takie jak na croissanty, i widzę ze z zawijaniem jest podobnie, mam pytanie, nie mam w domu miksera, tylko malakser Brauna, może kojarzysz, taką dużą "kubko-miską", ale nie wydaje mi sie zeby sie nadawał do wyrobienia ciasta, wiec czy można innym sposobem wymieszać i posiekać to masło? Serdecznie pozdrawiam, i wszystkiego naj w Nowym Roku:)
-
Gość: kate wawa, nat-pr2.aster.pl
2009/01/04 16:52:11
No nic, nie czekając na odpowiedź Dorotki;) zamiast miksowania posiekałam masło na drobno z podanymi składnikami, miałam drożdze świeże, wiec wymieszałam je najpierw z mlekiem itp, a potem dodałam do posiekanej masy z mąki i masła, mam, b. przypomina mi to ciasto na croissanty, pisałam juz to, wiem:), ale wtedy uzywałam plastrów masła...i rozwałkowywałam je...teraz czekam 3 dni, i w srode pieke buleczki z morelami:) Pozdrawiam ciepło z zimnej Warszawy...
-
Gość: agacia, eox164.neoplus.adsl.tpnet.pl
2009/01/04 18:31:30
Hmmm... moje pytanie może się wydać Pani dziwne, ale ile procent tłuszczu zawiera masło, którego Pani używa? Robiłam kiedyś ciasto francuskie z Pani przepisu i, kiedy użyłam masła, wszystko dosłownie pływało w tluszczu... A gdy zamiast masła spróbowałam z margaryną, to już była kompletna klapa... i smakowa i, że tak powiem, wizualna....
-
Gość: kate wawa, nat-pr2.aster.pl
2009/01/04 20:20:16
Agacia, wiem, ze nie do mnie Twoje pytanie, ale myśle że Dorotus używa masła 82% przynajmniej ja piekę wszystko z taką zawartością tłuszczu i wszystko jest ok, chyba ze faktycznie, Dorotus używa o mniejszej ilości...też chętnie sie dowiem;)
-
Gość: kate wawa, nat-pr2.aster.pl
2009/01/05 13:07:44
postanowiłam dzis zrobić ciastka po nocnym lezakowaniu, niestety, ciasto nie przypomina tego na zdjeciu powyżej, widać kawałki masła i nie wygląda jakby mialo warstwy, ciasto takie jak na zdjeciu miałam w momencie przygotowywania croissantów, kiedys je robiłam, a to...zobczymy co z tego wyjdzie...dam znac, zakupilam konfiturę z jeżyn, budyń smnietankowy i bedę ozdabiac te ciastka tymi składnikami:)dam znac jak wyszlo...
-
2009/01/05 18:57:38
Nic tu nie pływa w tłuszczu, oba przepisy, jak na francuskie i na to są bardzo dobre. Używam masła 82% tłuszczu. W duńskim warstwy widac wyraźnie, jak się ciasto przekroi (na zdjeciu jest moje przekrojone na pół).
pozdrawiam
-
Gość: kate wawa, nat-pr2.aster.pl
2009/01/05 21:19:35
Wyszło, jest ok:), chciałam zrobić z budyniem, ale coś dziwnego sie z nim stało, ugotowałam go wg przepisu, dałam nawet troche mniej mleka, zeby byl bardziej gęsty, po ugotowaniu odstawilam do ostygniecia, i po jakims czasie zrobila sie z niego woda, nie mam pojecia czemu, bo pierwszy raz taki budyń sie zrobil, poza tym, ciastek/bułeczke juz nie ma, mąż wszystkie zjadł i moja córka:)

Pozdrawiam.
-
2009/01/09 23:15:06
Witam:) właśnie włożyłam ciasto do lodówki (sprężyste, lekko klejące, z kawałkami masła, więc jak na razie chyba wszystko według planu) i teraz będę z niecierpliwością czekać do jutra.. ciekawe czy uda mi się zasnąć;) uwielbiam takie przepisy: wałkowane ciasta drożdżowe i takie z dodatkiem twarogu. Danish pastry jeszcze nigdy nie robiłam. Żebym tylko jutro czegoś przy tym wałkowaniu nie zepsuła:)
Pozdrawiam:)
-
2009/01/12 00:07:02
Czas na raport końcowy;) Ciastka wyszły cudowne.. zrobiłam z różnym nadzieniem: niektóre z jabłkami, inne z orzeszkami.. już uwielbiam to ciasto, takie niby drożdżowe, a jednak zupełnie inne:) Bardzo dziękuję za ten przepis i czekam na kolejne wariacje z danish pastry w roli głównej:):):)
-
2009/01/12 00:39:51
Bardzo się cieszę :)
Wariacje będą, choć nie wszystkie na raz, ale będą na pewno :)
pozdrawiam
-
Gość: ala, 0x4dd50f29.adsl.cybercity.dk
2009/01/20 23:03:02
Mieszkam akurat w Danii i danish pastry szczerze nie cierpię...Może dlatego,że jest skrajnie tłuste,a nic innego właściwie tu dostać nie można..? Ciekawa jestem,czy Pani ciasto jest tym właśnie, do kupienia tu w każdym sklepie, czy też smak ma jednak inny..
Niestety, nie będę się przekonywać..
-
2009/01/21 00:31:20
Duńskie jest na maśle, jak i francuskie, czy na croissanty, więc jest tłuste, wiadomo. Ale nie ocieka w tłuszczu :). Bardzo chciałabym spróbować duńskie 'danisze' ;)
-
2009/02/16 13:33:14
Dorotko pomoz!

Wlasnie robie ciasto. Chcialabym dac na nie owoce i posmarowac glazura. I tu pojawia sie problem: brak przepisu na glazure (ta z galaretki nie jest tak dobra, jak ta na ciastkach z owocami, kupiona w cukierni)... POMOZ!!! :)
-
2009/02/16 23:12:54
Nie mam niestety przepisu na taką glazurę, pewnie też bym maznęła galaretką..
-
Gość: kruszon, eaq254.internetdsl.tpnet.pl
2009/03/02 08:19:31
a czy z tego ciasta mozna robic crroissanty?
-
Gość: kruszon, eaq254.internetdsl.tpnet.pl
2009/03/02 08:20:58
a i czy zamrtazanie wyglada tak jak cistaa francuskiego?
-
2009/03/02 15:23:15
Można robić croissanty i myślę, ze zamrażanie podobne.
-
Gość: , cgt58.neoplus.adsl.tpnet.pl
2009/04/28 21:05:08
nie dobre
-
2009/04/28 21:50:36
konstruktywna opinia;) Czemu niedobre?
-
Gość: paczek, host81-156-151-46.range81-156.btcentralplus.com
2009/06/18 13:07:17
Doroto, wiem ze mieszkasz w UK, ja rowniez. Czy moglabys mi powiedziec jakiego dokladnie masla uzywasz do tego typu wypiekow? Pisalas ze nie moze to byc margaryna. Mam zamiar upiec te wspaniale buleczki, wiec prosze Cie o rade.
Dziekuje za wszystklie przepisy i pozdrawiam
-
2009/06/18 13:09:42
Używam masła niesolonego President lub Lurpark. Tesco ma też b. fajne masło niesolne najtansze, 'tescowe' po 86 p za 250 g - też sie nadaje.
pozdrawiam
-
Gość: paczek, host81-156-151-46.range81-156.btcentralplus.com
2009/06/18 13:36:24
Dzikuje za bardzo szybka odpowiedz:)
-
2009/06/22 18:31:53
Chyba zepsułam to ciasto. Z rozpędu zamiast masła dodałam margarynę. Właśnie wstawiłam do lodówki. Niby zostały grudki margaryny, ale nie wiem czy coś mi z tego wyjdzie. Jakieś pomysły?
-
2009/06/23 17:14:43
Aqua: do francuskiego, duńskiego, tylko masło ... a o grudki się nie martw, masło sie rozpuści w czasie pieczenia.
pzdr
-
2009/06/23 18:48:40
Jutro zabiore sie za pieczenie i dam znac czy cos mi z tego wyszlo... :(
-
2009/06/24 14:34:37
iiii udało się :) Ciasto wyszlo bardzo delikatne, kruche, pięknie się rozwarstwiało. Dlatego chyba zacznę stosować do tego przepisu margarynę zamiast masła. Ja użyłam margaryny KASIA. Przed pieczeniem posmarowałam jajkiej. Na wierzchu wcisnęłam wiśnie z kompotu, plasterki jabłka i truskawki. Po upieczeniu posypałam pudrem. Nawet nie zdążyły wystygnąć, bo już ich nie było ;)

P.S. Ciasto jest bardzo proste w wykonaniu. Dobrze się wałkuje. Jest bardzo sprężyste. Polecam przygotować od razu z podwójnej, a nawet potrójnej porcji i gotowe blaty zamrozić
-
Gość: Anna_Maria, evk246.neoplus.adsl.tpnet.pl
2009/06/29 09:51:02
Ciasto rzeczywiście nie tak skomplikowane, jak mogło się wydawać. Bardzo smaczne i delikatne. U nas "wystąpiło" pod postacią drożdżówek z budyniem i truskawkami. Idealne będzie też na paszteciki do barszczu, ale ta wersja musi poczekać na sezon jesienno-zimowy.
-
2009/08/16 13:40:29
a jak uzywam swiezych drozdzy to wczesniej nie trzeba robic zaczynu?
pytam bo zwykle sa wpisane w przepisach dwie wersje, dla suchych drozdzy zeby wsypac do maki, dla swiezych zeby zrobic zaczyn, a tutaj tylko jedna.
-
2009/08/16 22:29:36
Nigella nic nie pisała o rozczynie, choć rzeczywiście, można zrobić.
pozdrawiam
-
2009/09/02 11:16:51
Cudowne:) wlasnie zrobilam wyszly przepyszne:) serdecznie polecam przepis i dziekuje autorce za jego zamieszczenie serdecznie pozdrawiam:)
-
2009/09/18 20:51:42
upieklam :)
i sie udalo!
bylam w szoku, ze tak sie latwo walkowalo, a przygotowana bylam na ciezka prace :)
-
2010/01/02 23:32:26
Przepraszam, że pytam, ale czy w polskiej nomenklaturze cukierniczej to ciasto nie nosi nazwy półfrancuskiego?
-
2010/01/03 13:04:15
Z tego co wiem, to nie.
-
2010/01/03 16:02:14
A czym się istotnie różni?
-
2010/01/03 17:34:31
Nie wiem, naprawdę. Być może to pewien rodzaj ciasta półfrancuskiego.
-
Gość: , gmv59.internetdsl.tpnet.pl
2010/01/28 08:22:25
Pani Doroto, nie dawno znalazłam pani blog i jestem zachwycona pani przepisami już kilka wypróbowałam i za każdym razem wychodzi wspaniałe ciasto. Mam pytanie czy do ciasta danish może być mąka tortowa czy też nie chciałabym wypróbować te ciasto, ponieważ uwielbiam danisze z truskawkami, kupuje w kauflandzie, niestety są dość drogie.
-
2010/01/29 14:16:06
Tak, może być. Choc lepsza by byla chlebowa.
pozdrawiam
-
Gość: brioszka, 188.33.141.19*
2010/02/28 10:42:42
Pyszne, piękne. Właśnie upiekłam, a uformowałam w kształt Twoich motylków drożdżowych. Gratulacje, super przepisy, super pomysły, niewyczerpane źródło inspiracji !
-
Gość: Monia, 109.243.61.7*
2010/03/18 13:48:58
Niebardzo rozumiem więc mam pytanie, czy mogę po wyrobieniu ciasta zabrać się odrazu do wałkowania i dopiero je schować do lodówki na noc czy muszę najpierw je chłodzić i dopiero wziąć się za wałkowanie? Byłabym wdzięczna za szybką odpowiedz, z góry dziękuje
-
2010/03/18 14:18:14
Najpierw trzeba je schłodzić, ono wtedy również rośnie (w przepisie są drozdże). Może tak czekac w lodówce na Ciebie do 4 dni, kiedy znajdziesz dla niego czas, by je rozwałkować.
pozdrawiam
-
Gość: Monia, 109.243.61.7*
2010/03/18 14:57:23
Bardzo dziękuję :) skoro już wiem, to się biorę natychmiast do roboty
-
2010/04/24 15:52:10
Po dość długim czasie rozmyślań zabieram się dzisiaj do roboty i mam nadzieję ,że jutro coś z tego mi wyjdzie.
Nie wiem jednak co zrobić z już uformowanymi ciastkami. Piszesz Dorotko , że pozostawić je do wyrośnięcia . Proszę podpowiedz mi w jakiej temperaturze powinny rosnąć .
-
2010/04/24 19:48:16
Około 25 stopni najlepiej, jak ciasto drozdzowe,
pozdrawiam ):
-
2010/04/26 16:17:15
Po przełamaniu ciastka niestety nie widziałam aby się rozwarstwiało.
Jednak wszystkie jeszcze ciepłe ci zjedliśmy natychmiast , no i nie wiem jakie by były w smaku po wystygnięciu. Najbardziej smakowały prostokąty z gorącymi jabłkami w środku, pychota.
Wszystko robiłam zgodnie z przepisem , nawet doczekałam się PODWOJENIA jeszcze surowych ciastek .
Ciasto na koniec nie wyglądało tak jak twoje. Może za dużo wałkuję.
Proszę cię Dorotko napisz ile razy trzeba złożyć ciasto. Może za bardzo podsypywałam mąką , bo po 3 złożeniu ciasto było bardzo twarde.


-
2010/04/27 10:36:19
Mąką nalezy podsypywać minimalnie, reszta wszystko jak w przepisie.
pozdrawiam
-
Gość: Xavierka, 93-181-146-166.as.kn.pl
2010/09/08 17:15:06
Bardzo dobre to ciasto, tylko szkoda, że po upieczeniu bardzo szybko traci swoją świeżość.
-
Gość: ANNA05, 0x5733e04d.slnxx4.dynamic.dsl.tele.dk
2010/09/28 10:31:37
Ma pani rewelacyjne przepisy.Mieszkam w Danii, i zajadam sie tymi ciastkami ,kupujac w sklepie.Wiec gdy zobaczyłam ten przepis na pani blogu od razu postanowiłam ze je zrobie.Mam takie pytanie czy mąka tortowa moze byc ,czy koniecznie chlebowa.W sklepie jeszcze nie widziałam takiej maki,nawet nie wiem czy jest.
-
2010/09/28 12:54:21
Anno, ja zrobiłam ze zwykłej tortowej. Moje ciasto się chłodzi w lodówce od niedzieli i dzisiaj będę robić bułeczki z nadzieniem z syropu klonowego i orzechów- już się nie mogę doczekać popołudnia :) W dotyku jest sprężyste, gładkie-choć wyczuwalne są kawałki masła i takie milutkie w dotyku :) Pani Dorotka pisała wcześniej, że może być zwykła pszenna ale lepsza byłaby pszenna chlebowa. No cóż z braku laku zmuszone jesteśmy robić ze zwykłej :) Dam znać jutro jak wyszły :)
Pozdrawiam
-
2010/10/06 10:54:10
Właśnie zajadam się ciasteczkami z marmoladą jabłkową, są przepyszne. Trochę się obawiałam tego ciasta ale teraz na niedzielne śniadanie jak znalazł:) wystarczy w sobotę zagnieść ciasto. POLECAM i dziękuje za wspaniały przepis
-
Gość: figa, ip-93-179-228-31.silesiamultimedia.com.pl
2010/12/31 15:00:59
Trochę się naklęłam przy wałkowaniu i zarzekałam się, że to ostatni raz!
ale spróbowałam, rodzina zachwycona i już kombinuję co wsadzę next time do środka :)
Dziś były to pierogi z mięsem :)
-
Gość: Sarah, dlm129.neoplus.adsl.tpnet.pl
2011/02/02 15:33:17
Ojejku ! Zrobiłabym ale to chyba nie dla początkujących !
No trudno morze kiedyś, a wojgule to przydałyby się oznaczenia trudności może gwiazdki ?
Byłyby bardzo pomocne !
Pozdrawiam !!! :D
-
Gość: engelchen86, 78-131-163-132.tktelekom.pl
2011/02/02 19:40:08
przymierzam się do zrobienia tego ciasta,zamierzam użyć świeżych drożdży,czy trzeba robić rozczyn?
-
2011/02/02 23:01:33
Polecane, choć nie niezbędne.
-
Gość: engelchen86, 78-131-163-132.tktelekom.pl
2011/02/26 20:20:36
trochę to trwało zanim się zabrałam za nie,ale w końcu zrobione i prawie już zjedzone;)pycha,lepsze niż te,które zazwyczaj kupowałam w piekarni,rzeczywiście przepis bardzo prosty;d
-
Gość: , cpc2-gate4-0-0-cust14.gate.cable.virginmedia.com
2011/02/28 22:52:32
Dorotko, mam pytanie,rowniez mieszkam w uk i w markecie CoOperative jadlam kiedys(myslę ze to wlasnie to bylo) danish z czekolada i jakims takim budyniem,nazwany chocolate swirls chyba....zakochalam sie w tym ciescie i zastanawiam sie czy to wlasnie jest ciasto dunskie...bo jaka bylaby moja radosc gdybym mogla je sobie sama upiec! masz moze w okolicach takiegoz CoOpa i moglabys sprostowac moje podejrzenia? z gory dziekuje ;)))) p.s. Moja polowka jak widzi ze siedze przy komputerze to pyta: co Ty tam znowu pieczesz?! bo z gory zaklada(majac racje)ze siedza na Twoim cuuuudownym blogu:))
-
2011/03/13 18:35:39
Zrobiłam pół porcji, tak na spróbowanie.
Dałam pół na pół masła i 'Kasi', a także zwykłą mąkę pszenną (szymanowska).

Wyszły naprawdę dobre, nawet trochę się porozwarstwiały (wiadome, że nie tak jak przy francuskim)! Na pewno powtórzę, gdy będą jakieś truskawki czy wiśnie w sezonie ;)
-
2011/03/13 21:43:00
Też dziś piekłam ciastka z przepisu na ciasto duńskie. Wczoraj zrobiłam ciasto dziś wałkowanie i formowanie. Ciastka robiłam z brzoskwiniami z syropu. Wyszły super. Kolejny udany przepis. Dziękuję Dorotus za sprawdzone przepisy
-
Gość: zxc, aazf212.neoplus.adsl.tpnet.pl
2011/05/17 11:31:58
A można z tego przepisu najpierw zagnieść ciasto a później rozwałkować i przełożyć masłem jak w tym filmiku www.youtube.com/watch?v=Yg-zXn_YpLI ?? Może wtedy nie będzie się tak bardzo kleiło do stołu podczas wałkowania.
-
Gość: madzia, 46.7.195.9*
2011/05/18 12:55:43
Dorotko mam pytanko.zaczęłam robic to ciasto wczoraj i fakt było klejące i w sumie bardziej pasuje do niego breja lodowa niż bryła,tak jak u ciebie...żeby je rozwałkować musiałam zdrowo podsypać mąką...i teraz pytanie.obróciłam po złożeniu o 90 stopni i w przepisie piszesz żeby rozwałkować jak pierwotny kwadrat..czyli nie ma tu zasady wałkowania w jednym kierunku,tak?no bo u mnie to taki prostokąt wyszedł po złożeniu wiec jesłi bede go wałkować tak jak fransuskie to bedzie długie i wąskie...przepraszam za to pytanie ..
-
2011/05/18 13:10:12
Nie ma tak naprawdę znaczenia.
-
Gość: suseł, 80.48.101.22*
2011/07/12 13:55:24
Zrobiłam. Za jakieś 10 minut będę piec.
Ciasto zrobiłam z mąki typu 500, bo nie mam dostępu do chlebowej. Wyszło przeraźliwie klejące, luźne i mięciutkie - tak bardzo, że za nic nie dało się go np. trzymać w ręce. Kiedy je dzisiaj wałkowałam, musiałam podsypywać tak ogromne ilości mąki, jak jeszcze nigdy do żadnego ciasta, a mimo to przylepiło mi się do blatu i miałam duże problemy ze składaniem. Później musiałam potraktować instrukcje o wałkowaniu na kwadrat dość, hmm, liberalnie i po prostu składałam i wałkowałam tak, jak mi się udawało. Ale nic to, chwilę je schłodziłam i z połowy posklejałam całkiem ładne ciastka z różnymi kombinacjami waniliowego mascarpone, wiśni z kompotu i czekolady. Pewnie mimo wszystko będzie smaczne, ale ciekawi mnie dalej, czy ciasto było tak luźne przez zamianę mąki, czy z jakichś innych przyczyn?
-
2011/07/12 15:19:37
Moze być i wina mąki. Generalnie ciasto duńskie, francuskie itp. powinniśmy robić w chłodnej kuchni. Przy upałach mogą być różne problemy, one nie lubią ciepła.
-
2011/07/12 18:20:04
W jednym ze sklepów w moim mieście sprzedają coś, co nazywa się "rogale duńskie" w dwóch rodzajach - z budyniem i gruuuubym lukrem i czekoladowe. Te z budyniem to moi faworyci, uwielbiamy je z moim chłopakiem! Nie ma go w kraju jeszcze przez kilka tygodni ale już chyba wiem co przygotować, kiedy wróci. O tak - piknik i świeże duńskie rogaliki własnego wypieku w roli głównej to będzie strzał w dziesiątkę:)
-
Gość: karolka, 77-252-229-15.ip.netia.com.pl
2011/08/03 11:22:40
piekę te ciastka już kolejny raz, za każdym razem wychodzą mi przepyszne ; ) właśnie czekam, aż skończą się piec. Zawsze wymyślę jakieś inne nadzienie, polecam serowe i jabłkowe, bo bardzo pasują do smaku tego ciasta. Nigdzie w necie, nie mogłam znaleźć na takie przepisu, więc wymyśliłam jakieś sama ; p serowe podobne do takiego jak w drożdżówkach (ser, rodzynki, cukier waniliowy, proszek budyniowy), a jabłkowe (jabłko pokrojone w kostkę, cynamon, rodzynki, kokos lub kuleczki migdałowe) ;D
-
Gość: maddeleine, epo218.internetdsl.tpnet.pl
2011/09/13 11:12:52
A czy zna Pani przepis na ciasto do nadzienia miesnego?
Szukam przepisu na cornish pastry i nie wiem jak je zrobic... Pozdrawiam
-
Gość: BeeSweet, 151.75.24.13*
2011/09/20 18:21:32
Ciasto zrobione , bardzo klejace niestety, moze to wina goracego i wilgotnego klimatu na poludniu Wloch i maki, ale nie poddaje sie....jeszcze pol godziny i powedruje do piekarnika, a potem zobaczymy:)
-
Gość: weryfany, 213-199-218-2.tktelekom.pl
2011/09/27 21:13:47
Łojeja, ale z tym ciastem miałam kłopotów! Nie jestem mistrzynią wałka i to niestety objawiło się podczas wałkowania lepiącego się ciasta. W końcu się zdenerwowałam i składałam byle jak, no może z 2 razy udało mi się złożyć tak jak w instrukcji;P Później danisze szalały w piekarniku, trochę się spiekły z wierzchu. Na koniec obficie polukrowałam i to też był błąd, bo po zjedzeniu jednego danisza miało się dość słodyczy na kilka dni;)
Podsumowując - nigdy więcej;)!!!!! Przerzucę się na prostsze ciasta...
-
Gość: Madziulkasst, cpc1-newt5-0-0-cust180.19-3.cable.virginmedia.com
2011/12/15 11:14:13
Zastanawiam sie czy takie ciasto nadaje sie na makowiec?Taki zawijany ,zamiast zwyklegi drozdzowego ciasta ,czy nie bardzo ??
Dziekuje
-
2011/12/15 20:42:18
Tak, nadaje się.
-
Gość: Evv, 178-37-12-218.adsl.inetia.pl
2012/01/15 18:49:56
Właśnie zrobiłam ciasto, wstawiłam do lodówki, ale jest strasznie klejące. Czy w lodówce uzyska dobrą konsystencję i mniej więcej, ile powinno urosnąć?
-
2012/01/15 22:09:21
Tak, na pewno będzie mniej klejące. Nie pamiętam już, jak dużo urośnie :).
-
Gość: Julia Kamińska, host-89-229-83-136.szczecin.mm.pl
2012/01/20 19:17:13
Mój mąż nie może zrozumieć po co mają być widoczne kawałki masła w wyrobionym cieście, a ja nie potrafię mu wytłumaczyć, bo sama również tego nie wiem. Więc?
-
2012/01/20 19:20:17
W cieście duńskim przygotowywanym metoda dłuższą, tradycyjną (podobnie jak we francuskim) ciasto wałkuje się przekładając go warstwą masła. Wtedy ładnie się listkuje. Jakbyś cały tłuszcz dokładnie wmieszała do ciasta, nie byłoby tego samego efektu. Dlatego pozostawiamy te kawałki masła.
-
Gość: asia, p54bd1c94.dip.t-dialin.net
2012/03/19 13:44:05
mam pytanie czy mozna wlozyc ciasto dunskie do zamrazarki zeby skrocic czas czekania (cala noc )?i jak tak to na ile?
-
2012/03/20 11:33:11
Raczej nie.
-
Gość: , 5e084be9.bb.sky.com
2012/04/29 17:19:54
A ja wiem od pewnej dunki, ze nazwa ciasto dunskie lub danish pastry zostala nadana temu ciastu przez anglikow, a tak naprawde to ciasto pochodzi z Austrii. I w Danii nazywa sie austriackim ciastem...
W Wiedniu, Danish pastry ("Viennese bread") jest nazywany"Plundergebäck" lub "Golatschen";-)
-
Gość: , 94-194-86-92.zone8.bethere.co.uk
2012/04/29 21:53:49
Hej Dorotka,
Chce sprobowac zrobic ciasto dunskie i moze to brzmi smiesznie ale chce sie upewnic ile razy trzeba to ciasto rozwalkowac? 3 czy 4?
Dzieki
-
2012/04/30 01:09:19
4.
-
Gość: kasiula.n, 109.110.199.21*
2012/05/05 15:34:22
Jestem fanką ciasta duńskiego i przeszłam już przez samodzielne przygotowanie ciasta francuskiego. Zdecydowanie to mi bardziej odpowiada, może dlatego że lubię drożdżowe. Trzeba zdobyć trochę wprawy w jego przygotowanie. Na początku byłam zła na siebie, że się za nie wzięłam i nie bardzo mi wychodziło. Teraz idzie gładko :) Więc zaplanowałam sobie ciastka duńskie z wiśniami na dzisiaj, ale zapomniałam wczoraj wyrobić ciasto (jak zwykle to robię). Pomyślałam, że zaryzykuję i skrócę czas oczekiwania. Rano około 9 zrobiłam ciasto i włożyłam na 1,5h do zamrażalki. Potem przełożyłam do lodówki. Około 14 wyjęłam ciasto z lodówki i od razu zaczęłam wałkowanie. Ciastka wyszły rewelacyjnie jak zawsze :) i właśnie jem cieplutkie :D
Za pozostawiony komentarz bardzo dziękuję :). Wszystkie uważnie czytam, choć nie jestem w stanie na każdy odpowiedzieć. Spam, komentarze obraźliwe, komentarze z wklejonymi linkami reklamowymi - będą usuwane.
Wszystkie zdjęcia są własnością autorki blogu. Kopiowanie, przetwarzanie i rozpowszechnianie bez mojej wiedzy i zgody jest zabronione.
reklama
  • zdrowa żywność
  • aledobre.pl
  • filiżanka.pl
  • Drożdże Babuni
  • archipelagpiekna.pl
  • kuchniefalcon.pl
  • banner
  • banner
Follow Me on Pinterest
Moje Wypieki on Facebook
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...