Blog > Komentarze do wpisu

Chleb żytni na piwie

Chleb żytni na piwie

Chleb pachnący kminkiem i piwem, znakomicie nadaje się do kanapek, jak i do pieczeni. Jeszcze nigdy nie piekłam chleba, który tak długo pozostaje świeży. Jeśli Wam powiem, że na trzeci dzień wciąż jest bardzo miękki, jesteście w stanie w to uwierzyć? Przekonajcie się zresztą sami ;). Przepis Beatrice Ojakangas z 'Chleb. Pieczemy w domu'.

Składniki na 1 bochenek:

  • 1 paczka drożdży suchych (7 g) lub 14 g świeżych
  • 2 szklanki mąki pszennej chlebowej lub zwykłej mąki pszennej
  • 3/4 szklanki mąki żytniej (użyłam razowej)
  • 1 łyżka kminku (jeśli nie jesteście zwolennikami kminku, lepiej zrezygnujcie - czuć go w chlebie bardzo wyraźnie)
  • 1 łyżeczka soli
  • 360 ml piwa
  • 2 łyżki oleju
  • 2 łyżki melasy

Wsypać do dużej miski obie mąki, drożdże, kminek, sól. W garnku podgrzać piwo, oliwę i melasę do 54ºC. Wylać na suche składniki i miksować, aż ciasto będzie gładkie i elastyczne, nie klejące (około 5 minut). Odstawić ciasto do podwojenia objętości, przykryte ściereczką, w ciepłe miejsce.

Po tym czasie uformować bochenek, umieścić go w formie 10 x 21 cm, dać mu wyrosnąć do podwojenia objętości (są to wymiary minimalne formy, mój chleb o połowę przewyższył formę, można więc dać większą).

Piec w temperaturze 175ºC przez około pół godziny. Studzić 10 minut w formie, potem na ruszcie.

Smacznego :)

wydrukuj przepis

poniedziałek, 05 stycznia 2009, dorotus76
Print Friendly and PDF
Komentarze
Gość: Kasia, 83-238-148-2.ip.netia.com.pl
2009/01/05 19:56:33
54 stopnie to nie trochę za dużo dla drożdży?
-
2009/01/05 20:06:42
Max do takiej temp., tak na 'oko', by mieszanina nie była zbyt gorąca. Jeśli zbyt mocno zagotujemy, trzeba przestudzić.
-
Gość: asia, 82.210.179.17*
2009/01/05 20:28:58
czym można zastąpić melasę? (albo gdzie kupić w Warszawie, może ktoś się orientuje?)
-
2009/01/05 20:29:17
Piękny :) Wygląda prawie jak piernik !
Przepis drukuję - do wypróbowania :)
Dorotko , jaką pojemność ma szklanka , którą odmierzałaś składniki ? i
-
Gość: mimbla, metroeth-nat13.217.146.194.generacja.pl
2009/01/05 20:30:52
czy melasa jest tylko dla koloru? trzeba dawac?
-
Gość: mama Hani, chello089076132147.chello.pl
2009/01/05 20:57:31
Wszystkiego najlepszego w Nowym Roku, wielu wspaniałych wypieków i inspiracji dla nas, Twoich fanek (fanów).
Mam ochotę na ten chlebek, kupiłam nawet kiedyś mąkę chlebowa żytnią, to w końcu wykorzystam, tylko muszę skoczyć jutro po piwo...:P
Melasy szukałabym w jakiś dobrych delikatesach.
-
Gość: aagaa, cwd130.internetdsl.tpnet.pl
2009/01/05 21:16:46
Jak znajde tą melasę,to postaram się upiec ten chlebek..Wyglada bardzo smakowicie..
-
2009/01/05 21:35:08
Melasa to pewnie dla pokolorowania? I hope... ;)
Jaką mąkę żytnią dałaś? Razowa żytnia, pszenna, graham (pp 1850-2000) powinny być OK, jak sądzisz?
Ja teraz "jadę" maszynowo wszystko co się da, więc pewnie i to też się da ;)

Pozdrawiam.
-
2009/01/05 21:42:58
Tak, melasa na pewno dla koloru, można ją zastąpić miodem.
Dałam mąkę żytnią razową, inna żytnia też ok.
Wyrabiałam w maszynie i wyrastało w maszynie - jak najbardziej polecam, piekłam w piekarniku.
Mamo Hani, aż mój M. się zaśmiał ;)
I szklanka ma 250 ml, jak zawsze.

pozdrawiam :)
-
2009/01/05 22:10:52
Swietny chlebek! :) Ciekawe jak smakuje z piwem ;) Wszystko co pieczesz jest cudowne, wygląda rewelacyjnie, mięciutki,super!:)
-
2009/01/05 23:17:38
O super!, ja się teraz pieczenio-chlebo-lubna ;) zrobiłam, to go sobie na listę do zrobienia wpisuję :)

pozdrówka!
-
Gość: Kajeczka, aob66.internetdsl.tpnet.pl
2009/01/05 23:33:26
Dorotus, pisze do Ciebie, bo Mirabelka na swojej stronie o chlebie mi do tej pory nie odpowiedziala. Zrobilam kilka dni temu 'zakwas' z maki pszenno - zytniej z orkiszem (nie mialam innej). W jej składzie jest mąka pszenna typ 750, mąka zytnia typ 2000 i maka ciemna z pszenicy orkisz 4%. I stad moje pytanie... Wczesniej nigdy zakwasu nie robilam, ale z tego co wyczytalam - moj jesli chodzi o zapach i kolor jest w porzadku, ale mam watpliwosci, bo gdy zaczelam go robic on wogole nie powiekszyl swojej objetosci (tak jak to jest we wszystkich opisach wyhodowania zakwasu). Mial jedynie jakies tam male bąbelki i nic wiecej. Odswiezałam go tez, gdy zauwazylam, ze nie rosnie, dodalam tez maki (tej samej), ale i tak to nic nie pomoglo, nie podrósł ani trochę. Dzisiaj upiekłam na tym zakwasie chleb, ale dodałam drożdzy - tak dla pewności, bo szkoda mi byłoby zmarnowac make, no i czas przede wszystkim... sama rozumiesz.Chleb się udał, był bardzo dobry w smaku, jak na pierwszy taki wypiek udało się... W srode chcialabym upiec nastepny Chleb, nie wiem czy zaryzykowac i upiec bez dodatku drozdzy, gdy ten zakwas jest wlasnie taki... czy dodac drozdze znowu. Moze mi cos doradzisz, masz dobre wyczucie jesli chodzi o wypieki, wiec licze na jakas wskazówkę. Czy ta mąka, ktorą dalam się nadaje na zakwas, bo to nie czysta maka zytnia, wiec moze dlatego zakwas nie jest tak zupelnie dobry...
-
Gość: Kasia1777, bsu170.neoplus.adsl.tpnet.pl
2009/01/06 03:32:33
A czy mogę upiec chlebek, jeśli nie mam specjalnej maszyny do tego? Jeśli tak, to w jaki sposób traktować składniki i co z nimi robić? Bo maszyna do chleba to się mi kojarzy tak, ze tam się wrzuca składniki i włacza, a wychodzi z tego masa, którą się do foremki wlewa i piecze. Bo mam keksówkę, w której idealnie widzę chlebek :) Moze jest trochę za długa,ale np z podwójnej porcji jakby zrobić? Jak bardzo to rośnie?
-
2009/01/06 08:06:11
Dorotko, kolejny cudowny wypiek:) Bardzo mi się ten chlebek podoba:) Pozdrawiam:)
-
Gość: intermezzo, czv178.internetdsl.tpnet.pl
2009/01/06 08:20:09
Nie mogę się powstrzymać, przed odpisaniem Kajeczce :) Dorotko wybacz mi to zastepstwo we wsparciu , a jak nie to zlinczuj i z grona smakoszy wygnaj ( litości ! :))

KAJECZKO jeżeli pojawiły się bąbelki, nawet te mikroskopijne ( zakwas Mirabelkowy produkuję na okrągło ) to znaczy, że wszystko w najlepsiejszym porządku. Prawdopodobnie potrzebuje on nieco wyższej temperatury. Mój po przeniesieniu do łazienki ( tam jest jak w uchu ) uciekł z miski ( też bym nawiała mając świadomość, że po trzecim dniu będą mnie żywcem podpiekać :)). ale nawet jeśli nie ucieka a tylko leniwie bąbelkuje, piekę bez drożdży i jest gitara. Tzn bochen jak ta lala :))
Pozdrawiam, a przed Dorotką pokornie czoła chylę i o wyrozumiałość dla swoich wkrętów proszę :))

p.s.
a mąż niech się nie śmieje, bo zagrożenie rośnie :)) W gronie fanów i mój trzynastoletni mężczyzna, który na nowinki i nowości z kapiącą ślinką czeka :))
-
2009/01/06 10:49:37
Jaki smakowity chleb ,hm i to z książki co też mam .
-
2009/01/06 12:39:06
Dorotus, a dlaczego pieczesz w piekarniku a nie w maszynie? Ot, taka babska ciekawość ;]
-
Gość: Monika_Vigo, 49.red-83-33-247.dynamicip.rima-tde.net
2009/01/06 12:55:20
Dorotus jak sprawdzić tą temperaturę w garnku? Masz jakiś specjalny, kucharski termomentr?

Kajeczko ja produkuję wg intrukcji mirabelki zakwas i takie mam spostrzeżenia. Zakwas rośnie krótko po dokarmianiu. Rośnie zależnie ile jedzenia dostanie i zależnie od temperatury. Np. Dokarmiam i zostawiam w temp pokojowej. Bąbelkuje i powoli się podnosi. Tak przez pierwsze godziny. Potem się uspokaja i opada. Jak nakarmię i włożę do lekko nagrzanego piekarnika tak rośnie, że prawie wychodzi ze słoja. Jednak do rana opadnie.
Może trochę pomogłam. Powodzenia w pieczeniu.

Panią Dorotus gorąco pozdrawiam. Fanka, która podgląda nowinki prawie codziennie.
-
2009/01/06 22:37:34
Kajeczko, co do mąki - nie dam Ci dobrej rody, czy taka się nadaje, bo robię z żytniej od około 3 miesięcy, wiec specem nie jestem, dopiero początkuję. Co do rośnięcia - mój zakwas prawie w ogóle nie rośnie, czasem zdarza mu się z pół cm ;). Ale bardzo silnie bąbelkuje. Jak go wyciągam z lodówki po kilku dniach z taką przezroczysta otoczką u góry i położę w ciepłym miejscu, to po 3 godzinach aż rusza sie cały od tych bąbelków. Jak sprawdzić, czy jest dobry? Musisz upiec chleb bez dodatków drozdży. Na poczatek taki, gdzie zakwasu jest dużo, np. chleb z San Francisco z mojego bloga. Jak ładnie wyrośnie - wszystko jest ok.
Kasiu, ten chlebek, jak i inne, jeśli nie masz maszyny, wyrabiasz ręcznie lub mikserem z przystawką do ciasta drożdżowego, kolejność napisałam.
Intermezzo, ja bardzo lubię, jak Wy odpowiadacie, niejednokrotnie macie dużo lepsze pomysły ode mnie! :)
Monika, nie mam, tak, na 'oko'.
Mafilko, piekę w piekarniku, bo sama decyduję o kształcie chleba, czasem wolę, by był okrągły, podłużny, nie taki wysoki jak w maszynie i bez dziury od mieszadła po środku. Lepiej też pachnie..

pozdrawiam!
-
Gość: mama Hani, chello089076132147.chello.pl
2009/01/07 09:26:52
Nie do końca jestem zadowolona z mojego chleba. Wyszedł miękki, ale aż za bardzo, mam problemy z ukrojeniem. Chyba za rzadkie miałam ciasto. Czy Tobie udało się uformować bochenek? Ja swoje ciasto wlałam do formy. Ale co do zapachu i smaku nie mam zastrzeżeń. Połowy już nie ma. Spróbuje jeszcze raz... dodam trochę mniej piwa...
-
2009/01/07 12:01:52
Tak, udało mi się bez problemu uformowac bochenek, lekko podsypałam mąką, ciasto się nie lało. Właśnie rośnie ten chlebek z miodem zamiast melasy i bez kminku, mam nadzieję, ze będzie równie smaczny :)
pozdrawiam
-
2009/01/07 13:13:52
Tak właśnie myślałam, że względy estetyczne o tym decydują ;)
A możesz mi jeszcze powiedzieć w takim razie którym programem wyrabiasz ciasto? Którymś do chleba czy po prostu dough?

Ukłony :-)
-
2009/01/09 11:31:42
Na 'dough', chyba, ze jakiś chlebek francuski, to wtedy na programie do franc., ale wyciągam przed pieczeniem.
pozdrawiam :)
-
Gość: Kasia1777, bsq153.neoplus.adsl.tpnet.pl
2009/01/11 07:09:20
Muszę pochwalić :) Chlebek cudowny, ale strasznie pracochłonny..... Robiłam go dziesięć minut, a zniknął w pięć :((( ;)
-
2009/01/11 11:20:29
Czym mogłabym zastąpić melasę?
-
Gość: Kasia1777, bsq153.neoplus.adsl.tpnet.pl
2009/01/11 14:04:19
Spokojnie miodem :) Dodałam nie taki ciemny całkiem miód, ale spadziowy i bochenek wyszedł pięknie kremowobrązowy :) I smakował cudownie :)
-
2009/01/11 19:02:19
Dziękuję! :-)
-
2009/01/12 08:10:20
Dzięki za takie przepisy. Robiłam i największy kłopot miałam z wyrabianiem, bo ręcznie :(, ale nie dałam się i jakoś przeszłam tą czynność. W czasie pieczenia całym domu pachniało piwem, hmmm. a w smaku chleb SUPER, piekłam w piątek, a w poniedziałek wzięłam do pracy i faktycznie przez te wszystkie dni jest świeży.
-
2009/01/12 20:08:08
Chlebek rośnie. Ciasto ma być rzadkie, czy dodałam za dużo piwa?
-
2009/01/12 23:39:30
Chyba za dużo ... ciasto nie rozlewa się..
-
Gość: mama Hani, chello089076132147.chello.pl
2009/01/13 19:26:33
Tym razem jestem zadowolona, ale dałam więcej mąki. I już napisałam w swoich notatkach, żeby żytniej była cała szklanka, bo chociaż piwa było (tylko) 330ml, było rzadkie. Nawet moim dzieciom smakuje :D
-
2009/01/14 18:42:51
Nie smakuje mi. Wyszedł bardzo wilgotny, piwo czuć bardzo wyraźnie. A kminek jakby pojechał inna drogą ;). Jestem pewna, ze dodałam za dużo piwa, ciasto wyszło rzadkie.
Hmm. Tacie smakował, także cóż.... do powtórki :) Za drugim razem przyłożę się bardziej ! :]
-
2009/01/22 12:45:55
fajny ten chlebek, przymierzam się do upieczenia - przepis zapisany :-)
-
2009/02/19 12:31:11
Jezeli szukacie melasy to mozna ja zamowic na tej stronie: www.bogutynmlyn.pl, zaopatruje tam sie w make i rozne dodatki, rowniez w melase i brazowy cukier.
Pozdrawiam.
-
Gość: tuptus, crowley-nat.greenlan.pl
2009/03/14 22:50:39
Ja też zastąpiłam melasę miodem i dałam mniej piwa (320ml). Chlebek wyszedł fajny.
-
2009/05/16 16:30:57
A mi nie wyszedł...:( nie wiem dlaczego, ale teraz doczytałam w komentarzach, że ciasto nie ma być luźne, a moje było i chyba w tym problem... ładnie wygląda, skórkę ma fajnie chrupiiącą, ale w środku .... porażka, gliniasty, tak, że się nie da kroić, bo się wszystko przyczepia do noża:(
no i jak dla mnie to trochę za bardzo czuć to piwo, ale upiekę jeszcze raz, dam więcej mąki i mniej piwa
Pozdrawiam
Aśka
-
2009/05/17 23:11:35
Miałam niewielkie problemy z tym "miękkie, nie klejące", ale jakoś sobie poradziłam, stwierdziłam, że w końcu jak obtoczę w mące, to się nie klei... ;) Uważam, że każda interpretacja jest dobra, o ile cel jest osiągnięty - a tym razem tak było! Chlebek wyszedł świetny. Przede wszystkim wyszedł :) Kolor jaśniejszy, bo nie miałam melasy, dałam syropu klonowego, ale widocznie to nie to. O. Pyszny jest, dietetyczny, bo cały zrobiony na żytniej mące i razowej, wszystkim smakuje. Dziękuję za przepis :)))
-
Gość: tralalala, 80.54.143.21*
2009/05/24 20:43:40
Chleb jest przepyszny. Zrobiłam go na święta - zasmakował wszystkim. Jest miękki, smaczny i naprawdę prosto się go robi.
-
Gość: asia, 82.210.179.17*
2009/07/17 07:45:14
ciasto było rzadkie, chociaż piwa dałam tylko 330. ale wyrósł pięknie, więc się nie przejmowałam. piekł się 1,5h i nadal jest surowawy, gliniasty w środku. czy na pewno ma się piec pół godziny w tak niskiej temperaturze?
-
2009/07/17 10:51:33
Tak, ale wszystko i tak zależy od piekarnika.
pozdrawiam
-
2009/08/26 23:54:54
W UK żytnia mąka to która to będzie? Rye flour?
pozdrawiam
-
2009/08/27 12:00:35
Tak, dokładnie, pozdrawiam również :)
-
2009/11/21 21:47:11
mój chleb też, jak poprzedników, wymagał podsypania dużą ilością mąki - z propocji z przepisu wyszedł bardzo lejący. W wyniku tego wyszedł prawie zupełnie pszenny, ale bardzo nam smakował - jest lekki i miękki.
-
2009/12/02 17:32:21
A ja mam zapas :)) mąki żurkowej w domu i zastanawiam się czy możną nią zastąpić żytnią ?
-
2009/12/02 18:35:03
Czytałam, ze niektórzy tak robią, choć ja nie próbowałam.
-
Gość: Niania, 83.143.165.2*
2010/02/03 11:37:26
piekłam go tydzień temu,
dodałam do ulubionych chlebków.
wyborny do cienkiej kiełbasy... taki .. bawarski jest wtedy :)
ślicznie duży rośnie.
zamiast melasy dałam miód, a zamiast kminku - trochę ziaren siemienia i sezamu
-
Gość: Niania, 83.143.165.2*
2010/02/03 11:38:57
a, co do ilości piwa - dałam małe piwo 330, bardzo dobra ilość.
-
Gość: karla, chello089077087057.chello.pl
2010/05/10 12:40:43
Próbowałam piec już kilka różnych chlebków z Twojego bloga, ale jak na razie ten jest moim faworytem! Zmodyfikowałam tylko nieco przepis - dodaję pół szklanki zakwasu, a za to trochę mniej piwa. Chlebek co prawda nie rośnie zbytnio, ale jest bardzo smaczny i się nie kruszy. Niestety nigdy nie wytrzymał więcej niż 24h, tak więc nadal nie wiem czy faktycznie utrzymuje świeżość do 3 dni :) Ostatnio zamiast jasnego piwa dodałam portera - wyszedł nie dość, że pyszny, to jeszcze w fajnym, mocno ciemnym kolorze :D
-
Gość: smile0202, 81.219.149.4*
2010/09/10 16:04:40
witam! chciałabym się dowiedzieć o ile należy zwiększyć proporcje aby zrobić ten chlebek w formie o wymiarach 10x36 cm? jak długo zajmuje przygotowanie tego chlebka (chodzi mi o czas pierwszego i drugiego rośnięcia)? czy można go ewentualnie po pierwszym rośnięciu wsadzić do lodówki lub w chłodne miejsce (o jakiej temperaturze?) na noc i upiec rano po ociepleniu?
-
2010/09/11 14:20:29
Prawie dwukrotnie, choć najlepiej o 1,75. Rośniecie zalezy tylko i wyłącznie od temperatury otoczenia. Trzeba liczyc około 1,5 h na każde rośnięcie. Jesli chcesz rano piec, to najlepiej włożyć do lodówki na pierwsze rośniecie. Rano wyjąć, uformować, poczekac aż urosnie i wtedy piec,
pozdrawiam :)
-
2010/09/24 17:51:47
a można dodać ciemne piwo?
-
2010/09/24 20:38:15
Tak.
-
Gość: lukasz, zi92.internetdsl.tpnet.pl
2011/02/01 12:02:26
54C dla drożdzy to stanowczo za dużo. Nie polecam. Z tego co wiem drożdze już w temperaturze powyżej 27C umierają.

Ogólnie ostrożnie z podgrzewaniem i drożdzami. Wolę dać letnią wodę/piwo/mleko do drożdzy niż kombinować z podgrzewaniem do tak wysokich temperatur.

Jeśli ktoś wyrabia ciasto ręcznie (tak jak ja) i daje drożdze w proszku to spokojnie można dać piwo o temperaturze pokojowej. Nie trzeba podgrzewać.
-
Gość: Desperate, 178-37-150-0.adsl.inetia.pl
2011/05/29 21:56:03
Właśnie zjadłam jedną ciepłą kromeczkę.
Chlebek jest pyszny. W dodatku to mój pierwszy.
-
Gość: , 77-254-248-188.adsl.inetia.pl
2011/10/27 19:06:31
nie posiadam malasy ale przeczytałam w przepisie, że można zastąpić miodem, więc ile miodku dodać?????Tyle samo co melasy????
-
2011/10/27 20:39:08
Tak.
-
Gość: bartek, 194-126-207-51.komster.pl
2011/12/25 00:53:40
Witam,
Powiem szczerze ten przepis jest dla mnie sporym rozczarowniem. Stronę bardzo sobie cenię, wiele przepisów wypróbowałem i zawsze wypieki wychodziły zgodnie z oczekiwaniem. W przypadku tego chleba niestety mam problem podobny do pojawiajacego sie wyzej. Ciasto jest lejace i nie ma mowy o formowaniu bochenka. Efekt jest taki, że po półtorej godziny jest spieczona skórka, a w środku klucha. Spróbowałem ponownie dając trochę więcej mąki żytniej, ale efekt dokładnie taki sam :(

pozdrawiam
bartek
Za pozostawiony komentarz bardzo dziękuję :). Wszystkie uważnie czytam, choć nie jestem w stanie na każdy odpowiedzieć. Spam, komentarze obraźliwe, komentarze z wklejonymi linkami (reklama) - będą usuwane.
Nie kopiuj zdjęć! Wszystkie zdjęcia są własnością autorki blogu. Nie zgadzam się na ich kopiowanie i umieszczanie na innych stronach internetowych lub w publikacjach drukowanych.
Durszlak.pl
Wykrywacz smaku - www.wykrywacz-smaku.pl
reklama
  • zdrowa żywność
  • aledobre.pl
  • filiżanka.pl
  • magiczne wypieki
  • trendsetterka.com
  • Drożdże Babuni
  • oklejgo.pl
  • zentis24.pl
Follow Me on Pinterest
Moje Wypieki on Facebook
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...